Pratradio till vänster

Kommersiell, amerikansk pratradio - så kallad ”talkradio” - förknippas vanligtvis med konservativa domptörer och rasande republikaner som Rush Limbaugh och Bill O’Reilly. Men idag börjar fyra radiostationer i USA att sända liberal pratradio.
  Air America heter bolaget som står bakom sändningarna, och den mest profilerade programledaren är satirikern Al Franken - som nyligen väckte uppståndelse med sin bok ”Lögner - och de lögnaktiga lögnarna som sprider dem”.

NEW YORK. - Liberaler gillar information, konservativa gillar ammunition - jag ska ge de liberala lyssnarna båda delarna, förklarar Franken inför dagens första sändning av hans nya pratprogram - som han för övrigt döpt till The O’Franken Factor - ytterligare en elak spark mot hans evige trätobroder Bill O’Reilly som i den konservativa kanalen Fox har ett program med titeln The Oreilly factor.
  De senaste decennierna har bland andra just O’Reilly och framför allt den mest avlyssnade programledaren Rush Limbaugh dominerat radiodebatten med sina konservativa åsikter, även om de på andra änden av den politiska skalan också har tillhört lyssnarskaran - om inte annat, som Franken uttryckt det, för att reta upp sig på vad Limbaugh och kompani säger.
  Men nu ska Air America under tre år satsa 30 miljoner dollar för att lansera en liberal motvikt - vi har varit för mesiga i debatten och vad än republikanska politiker hävdar så är den amerikanska medievärlden inte alls vänstervriden, säger Franken i en intervju med publicservicekanalen NPR.
- Det är en myt. Till exempel blev Al Gore i förra presidentvalet mycket mer påhoppad i medierna än vad George Bush, anser Franken. Som kolleger i den nya satsningen har han bland andra skådepslerskan Janeane Garofalo och rap-artisten Chuck D.
  Och även om den nya kanalen inte har något uttalat mål att stödja den demokratiske presidentkandidaten John Kerry i kampen om Vita Huset, så hoppas naturligtvis demokraterna få draghjälp av bland andra Frankens popularitet. Air Americas VD Mark Walsh säger att det i så fall är en välkommen bieffekt - men att främsta målet är att bygga upp ett vinstgivande bolag.
  Men det blir en tuff uppgift att slå sig in på marknaden - inledningsvis är det bara fyra stationer som sänder ut programmen - en i vardera New York, Chicago, San Fransisco och Los Angeles - det kan jämföras med Rush Limbaugh, hans konservativa program kan höras i 600 amerikanska radiostationer.

Anders Ask

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".