Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Rå, snabb och upprörande - Stravinskijs Våroffer i ny tysk film.

För mer än 90 år sedan, 1910, fick Igor Stravinskij en beställning på balettmusik. Det blev Våroffer och den skandal musiken och dansen väckte vid premiären skrivs det fortfarande om. Nu har en tysk filmare försökt göra bilder till Stravinskijs musik och resultatet är en mycket speciell stumfilm.

De flesta känner till Stravinskijs musik, även om man inte vet namnet på tonsättaren eller vad stycket heter. Musiken har en brutal och ändå formfulländad energi som hörs genom decennierna.

Ända sedan urpremiären på Våroffer en majkväll 1913 har andra verk jämförts med Stravinskijs. När Bernardo Bertoluccis Sista tangon i Paris visades i USA talade kritikern Pauline Kael om ett nytt Våroffer – filmen var samma sorts chock för publiken som än gång musiken tyckte hon. Ja, hon var så entusiastisk att Marlon Brando fann berömmet i mesta laget. Och Bertolucci låg lågt, att jämföra sig med Stravinskij är hybris, också för de stora.

Nej, det behövs en speciell sorts mod för att ställa sig bredvid Stravinskij med ett nytt Våroffer. Har ni inte hört namnet Oliver Hermann är det inte så konstigt. Han började under 80-talet som en ambitiös teaterfotograf, speciellt intresserad var han av opera. I mitten av 90-talet gjorde han karriär som modefotograf. Med tiden blev han alltmer filmintresserad och efter två kortfilmer om Schumann och Schönberg som togs bra emot på filmfestivaler blev han besatt av att göra film på Våroffer. Alltså inte en film om Stravinskij och hans verk, inte heller en film om ett visst framförande. Nej, han ville skapa en bildmässig motsvarighet till musiken, ett bildackompagnemang utan repliker eller förklarande texter.

Stravinskij inspirerades av primitiva riter i Våroffer och Nijinskys hedniska dans bidrog till skandalen verket väckte vid premiären. Oliver Hermann har inte ett danssteg i sin film, han berättar en helt annan historia. Hermann tänker sig att Gud är en svart kvinna som i sitt kök skapar nya människor av deg som hon kokar i en mörkbrun, äcklig brygd. Vi följer ett par av dessa varelser: en kvinna besatt av förnedrande sex, en hjärnkirurg som bor i ett kliniskt rent hem drabbad av världens kaos som skrämmer honom, en kvinna som sörjer sin döde man så att hon inte kan leva. Gud tittar på sin värld av sex, rädsla och död med stjärnkikare från sitt köksfönster.

Men den här idén gick Oliver Hermann inte till någon experimentell teater eller filmverkstad utan till - av alla ställen – Berlinfilharmonikerna, inte precis centrum i avantgardekulturen. Men mot alla odds blev det ja och chefdirigenten Simon Rattle gjorde en specialinstudering av musiken för filmen.

Själva filmarbetet tog flera år, både spelscener och animering användes och klippningen var extremt komplicerad. Först i september förra året var filmen färdigklippt och mixad. Dagen efter dog Oliver Hermann av utmattning, 40 år gammal.

Jag såg urpremiären vid Berlinfestivalens slut och för första gången förstod jag - eller snarare upplevde jag - det djupt provocerande i modernismen. Här är musik och bild ett. Stravinskijs musik framfördes med oerhörd styrka och precision. Rattle dirigerade med ett öga på filmen som i sin tur i varje tiondels sekund är anpassad till musiken. Bildströmmen var rå, snabb och upprörande.

Nu kommer musiken och filmen på DVD. Stilbildande blir det kanske inte, därtill är verket alltför originellt, men man kan ju drömma om att fler institutioner visar samma mod som Berlinfilharmonikerna och vågar ta modernismen på allvar.

Mikael Timm

(Berlinfilharmonikerna har inte givit ut någon CD med sin nya instudering av Våroffer, däremot har den sänts i Sveriges Radios P2/Musikradion i december förra året. Nu kommer alltså musiken och filmen på DVD. Om filmen kommer i TV är däremot osäkert.)

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".