Dansbiennal i Malmö

Under fyra dagar (torsdag 22 april – söndag 25 april) arrangeras i Malmö och andra skånska städer Sveriges tredje nationella Dansbiennal. De två tidigare ägde rum i Stockholm 1998 och i Umeå 2001.

(Musik ur Svansjön, Sasha Pepelyaev ger regi.)

Det är den ryske koreografen Sasha Pepelyaev som sätter ner foten på det nyinvigda danspalatset Palladium i Malmö när han instruerar sina unga dansare från Tallinn i en postsovjetisk variant av Tjajkovskijs klassiska balett ”Svansjön”. En uppfinningsrik variant där till och med Marx och Lenin figurerar i bakgrunden.

  ”Svansjön” är bara en pusselbit i Dansbiennalens digra program som främst vill uppmärksamma det svenska danslivet sett med skånska ögon. Intresset för modern dans har växt betydligt i Sverige under senare år, sägs det, och biennalens samordnare Gunnel Erlander menar att om det är någonstans som det lite slitna ordet ”integration” passar in så är det på danskonstens område:

-Traditionellt är det ju så att danskompanier ofta består av människor av olika nationaliteter, men det uppfattar man ju inte som något märkvärdigt eller ”integrerat”, för det är ju bara så det är. Men jag tror att dansen genom det sätt som den tilltalar människor och den mångfald som finns och som vi försöker visa på biennalen också kan vara en plats för integration på många, många olika plan. Vi behöver också tänka på integrationen mellan olika publikgrupper och, vad ska vi säga, olika typer av samhällsklasser, kanske behöver vi tänka på det idag igen.

Ett annat klassiskt verk under biennalen är Margareta Åsbergs ”Atlanten” som bygger på en roman av Marguerite Duras…

-Vi har försökt sträva efter en spännvidd i biennalen mellan det etablerade, traditionsrika och det nya, spirande, det som egentligen ännu inte finns. Och i den spännvidden är det väldigt viktigt att just ha ett sånt verk som ”Atlanten” med Margareta Åsberg, det är ju den moderna traditionen, helt enkelt.

I ett av seminarierna som omger biennalen ska det pratas om ”smärtgränser”. När gör det ont att dansa och hur ska man förebygga smärtan?

-Ja, och det är ett mycket viktigt seminarium som heter ”Den utsatta dansaren” och det är precis så det ofta är, att man som dansare är väldigt, väldigt utsatt för olika saker. Så det blir jättekul och så får vi se sen vad vi vet om smärtgränserna…

Lars Lönroth

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".