Galleri Örsta utanför Kumla. Foto: Mikael Pauli
reportage | konst

Tätare mellan de svenska konsthallarna

Antalet konsthallar i Sverige ökar stadigt, både privata och offentliga. I höst har exempelvis Mellansverige förstärkts med Västerås nya konstmuseum, för att i helgen följas av Galleri Örsta utanför Kumla. Det är ett privat konstgalleri med en konsthalls proportioner, 350 kvadrats utställningsyta, och konsthallsliknande ambitioner.

För invigningen av Galleri Örsta stod en hemmason; inte helt okände deckarförfattaren Håkan Nesser.

– För femtio år sedan såg jag ut över den här platsen, då fanns här inget galleri. Att resa fram och tillbaka, femtio år i tiden, på det här viset; för mig är det här ingen plats, det är en knut i tiden, sa Håkan Nesser i invigningstalet.

Den som knyter ihop tiden åt Håkan Nesser heter Anders Fasth, som också står bakom projektet ”Konst på hög” i Kvarntorp strax intill. Kan man ställa ut konst på en slagghög så kan man väl bygga ett galleri som en konsthall.

– Absolut! Å andra sidan kan väl ett galleri vara hur stort som helst? Vi tycker det låter bra med ett galleri här.

Uppdraget att utforma bygget gick till välkända arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune som skapat en, vid första ögonkastet, mycket enkel byggnad. Den är ren i formerna, men ändå svår att beskriva, där den ligger mitt på en åker, strax intill det gamla galleriets gårdsbyggnader.

– Vi ville skapa en ö. När det sädesslag som växer här nått sin normala höjd så når det ungefär golvnivån inne i byggnaden. Så när man kikar ut är det lite som att man går på vattnet, berättar Mårten Claesson.

Byggnaden följer markens höjdskillnader och ger ett intryck av att vara konkavt, men det viktigaste är ju förstås om det går att visa konst därinne.

– Det är en jättebra konsthall, tycker jag, rumsligheten är helt fantastisk, säger Clay Ketter, en av de tre premiärutställarna.

Byggnaden i sig har också blivit ett konstverk, genom Mikael Pauli, som gjort fasaden till en projektionsyta med smått overklig lyster, både dag och natt.

– Det ligger ett glasgranulat i putsen, som reflekterar ljuset. Huset ser ut som det glöder inifrån, berättar Mikael Pauli.

Öppningsutställningen med Torsten Andersson, Rolf Hansson och Clay Ketter pågår till den 31 oktober.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".