Thailändsk filmvåg

Flera thailändska filmer har under de senaste åren belönats med specialpriser, inte bara i Cannes utan också vid flera andra filmfestivaler runt om i världen.En av förgrundsgestalterna är Pen-Ek Ratanaruang. Han senaste film ”Universums sista dagar” visades vid filmfestivalen i Göteborg i våras. Pen-Ek tillhör en grupp filmare i Thailand som genom att våga gör sina egna, ganska originella filmer, med ett sorts filosofiskt budskap har uppmärksammats på bred front. Vår Asienkorrespondent Lars Gunnar Erlandson träffade Pen-Ek i Bangkok.

- Filmer är för mig som barn. Jag har fött fyra barn och jag är stolt över alla mina barn, mina fyra filmer, säger Pen-Ek Ratanaruang.

Vi samtalar på hans favoritkafé i på en undanskymd gata inte långt från centrala Bangkok och det vi hör är musik (i radioinslaget) ur Pen-Eks film ”Monrak Transistor”, i likhet med hans senaste film Universums sista dagar prisbelönad i Cannes.

Han är lågmäld men lättpratad. Under nio år jobbade och studerade han i USA, mest historia. Där vaknade hans filmintresse och han såg Fellinis och Bergmans filmer på små studiobiografer. Pen-Ek säger att han snart inte kan hålla reda på alla festivaler där hans filmer har visats. Jag frågar honom om det som många i filmvärlden talar om, en ny thailändsk filmvåg, finns det en sådan?

- Kanske, det finns två-tre regissörer som i likhet med mig vågar satsa på självständigt uppbyggda filmer. Vi har fått bra kritik och erövrat priser, säger Pen-Ek Ratanaruang.

Han har svårt att sätta fingret på vad som skulle vara gemensamt. Han pekar på det filosofiska, det ursprungliga, att inte följa strömmen, att inte låta effektsökeri dominera. Inga av Pen-Eks filmer har varit särskilt stora kassasuccéer i Thailand. Filmerna kammar in små summor jämfört med actionrullar från Hollywood som översvämmar marknaden här som i huvuddelen av världen.

Jag besöker Five Star Productions, ett av fem större produktionsbolag som satsar på att lansera thailändsk film utomlands. Den unga chefen Amy som på thailändska heter Aphiradee Lamphungphorn säger så här.

- Språket behöver inte vara ett hinder, särskilt filmer som har sång och musikinslag har funnit en publik utanför Thailand, förklarar produktionschefen Aphiradee Lamphungphorn.

Pen-Ek Ratanaruang har fått mycket inspiration av att se mycket på japansk film, särskilt nämner han regissören Mizoguchi. Just nu är han och en kollega färdiga med ett manus till en thriller som går under arbetsnamnet Invisible waves, Osynliga vågor.

- Jag gör en thriller. Manuset är klart och vi har hitta inspelningsplatser ocj vi har som mål att börja spela in i september. Det som återstår är att skaka fram ytterligare pengar. Produktionen kostar mellan 1 och 2 miljoner dollar, säger Pen-Ek Ratanaruang, ett av thailändsk films ansikten utåt.

Lars Gunnar Erlandson för Kulturnytt i Bangkok

lars-gunnar.erlandson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".