Örjan Andersson gör ny balett till Stravinskijs Les Noces.

På 1920-talet skrev Igor Stravinskij musiken till  baletten  Les Noces direkt  för den legendariska Ryska baletten i Paris.  På lördag  8/5 har Göteborgsoperan  premiär på en ny koreografi till Les Noces, skapad av Örjan Andersson.

Sedan dansaren  Örjan Andersson gjorde sin första koreografi i Israel 1995 har han gjort beställningsverk  för balettkompanier i  bland annat  Spanien, Finland och Holland. Men i  år har han valt att arbeta i Sverige med ett nytt verk i höst för Kungliga baletten  och denna ryska afton på Göteborgsoperan  inbjuden av balettchefen Kevin Irving.

- Han föreslog att jag skulle arbeta med Les Noces, säger Örjan Andersson, och  det är ett verk som jag själv har dansat i början av 90-talet och har en relation till. Nu har jag det ännu mer , så förslaget var lockande tyckte jag.

På Göteborgsoperan  arbetar Örjan Andersson för första gången med en kör i orkesterdiket;  live, så att säga. Les Noces är ett  verk inspirerat av ryska lantbröllop  och Stravinskijs musik  är  inspirerad av  rysk folkmusik och ortodox kyrkomusik.   Den framförs av kör , piano och slagverk.

- Min största utmaning har varit att ta en så här väldigt komplex musik och göra den läsbar för publiken säger  Örjan Andersson.

I programmet White Russian på Göteborgsoperan ingår också Quartet number 10 till musik av Dimitrij Sjostakovitj. Örjan Andersson berättar att det är skillnad  när man har  musik som är skriven för balett  mot tidigare obrukad musik. När man har balettmusik finns där ju en form man kan utgå ifrån – eller bryta mot. När det gäller Sjostakovitj finns det ju inte ett drama men det finns en form och en komposition som man kan välja att  tolka och göra läsbar för publiken. Det är såna val som jag gör , säger Örjan Andersson. Och han  säger att han i sitt skapande utgår från musiken i allra högsta grad . Där finns allt för mig,  säger han,  men det är ingen risk att det blir för abstrakt – det finns ju människor på scenen. Och  det ger en inneboende dramatik.

Till skillnad från klassisk balett, som strävar efter viktlöshet så arbetar  Örjan Andersson i sina dansverk  mycket med tyngd och han arbetar nära golvet . Det blir en spännande dynamik i koreografin när jag jobbar med Göteborgs- operans balett säger Örjan Andersson.

Bo Nordström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".