Fel vinnare i Cannes

Michael Moore fick Guldpalmen på årets filmfestival i Cannes.

För andra gången i Cannesfestivalens historia gick alltså Guldpalmen till en dokumentärfilm, Michael Moores Fahrenheit 911, eller nine eleven som 11 september brukar kallas i usa. Ett otippat val? Ja inte trodde jag att det skulle bli guldpalmen, snarare något typiskt cannespåhittaat specialpris, precis som Moore 2002 fick cannes 55-årsjubileumspris för sin ”Bowling for Columbine”

Som ni kanske anar är jag lite överraskad och inte helt nöjd med juryns beslut och det är jag inte ensam om, ni kanske hörde min kollega Måns Hirschfeldt som lovade äta upp sin flygbiljett om inte Wong Kar-Wais film 2046 vann och men han var inte ensam om att tippa en annan film än Fahrenheit. 2004 var ett bra år i cannes,

just Wong Kar-wais 2046, Kore-edas ”Nobody Knows”, den sydkoreanska ”Oldboy”, italienska ”Kärlekens konsekvenser”, Agnes Jaouis ”Comme une image” och Walter Salles che guevera film.

”Fahrenheit nine eleven” är en rolig, tänkvärd och gripande film, men den är gjord med boxhandskarna på.

Moore saknar både rytm och känsla för dramaturgi precis som i ”Bowling for Columbine” blandar han hejdlöst slapstick och grövsta satir med långa oerhört känsloladdade scener och intervjuer.

Den vansinningt elaka och komiska bilden av en president Bush helt utan koll, den komedin står i vägen för de långsammare, gripande bilderna från Irak och från det som moore är bäst på: beskrivningen av den amerikanska arbetarklassen. I ”Fahrenheit 911” om hur de utnyttjas av skrupelfria värvare till att bli soldater t.ex. i Irak.

Bitvis bästa satir, bitvis bästa dokumentär. Sammantaget bästa film? Nej, verkligen inte

Gunnar Bolin

gunnar.bolin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".