Hermann Sabado och Agnieszka Grochowska i filmen Upperdog.
recension | film

Upperdog är välförankrad om kärlek och moral

Nina Asarnoj: "En konstfärdigt flätad intrig"
2:04 min

Den norska filmen Upperdog var en av fem nominerade till Nordiska Rådets Filmpris 2010. Regissör och manusförfattare är Sara Johnsen, född 1970. Hon debuterade som långfilmsregissör med Vinterkyss 2005 och blev snabbt betraktad som något av en registjärna i Norge. Hon har även skrivit två romaner och undervisar i dramaturgi och visuell gestaltning. Upperdog har svensk premiär på fredag.

Tänk vad farligt det kan vara med en missvisande filmtitel. Upperdog, jag funderar fortfarande på vad den titeln syftar på.

Jag associerar till den svenska komedin Hundtricket, men det leder helt fel.

I stället visar det sig att Sara Johnsen är Norges svar på Krzysztof Kieslowski och Upperdog ett drama i klass med hans färgtrilogi från 90-talet.

Kanske framför allt lik den Den blå filmen, komplett med en mörkhårig Juliette Binoche-kopia och fylld av existentiella och moraliska spörsmål.

Det är den polska skådespelerskan Agnieszka Grochowska, som spelar Maria, som lämnat sonen hemma hos mormor och morfar i Polen och nu dubbeljobbar som diskerska på en liten charmig restaurang och som städerska i en överklassfamilj i en Osloförort.

På restaurangen blir hon vän med Yanne som är adopterad och kom till Norge tillsammans med sin lillebror.

Men syskonen skildes åt och kom till olika familjer. På väggen hemma hos överklassfamiljen ser Maria ett foto på två små barn på flygplatsen, samma kort som hon sett hemma hos väninnan.

Och hon bestämmer sig för att försöka återförena syskonen. Den lille pojken har vuxit upp till en cynisk och föraktfull kvinnohatare som har ett gott öga till den vackra städerskan.

Med i historien finns också Afghanistanveteranen Per som lämnat armén efter att ha missbedömt en hotfull situation och dödat en oskyldig.

Det här är bara några trådar i en konstfärdigt flätad intrig som Sara Johnsen använder för att berätta om några samtida norska öden.

Det handlar om kärlek, moral, skuld, försoning och livsavgörande val. 

Det kanske låter storvulet och pretentiöst, men Sara Johnsen är noga med att förankra historien bland skitiga kastruller och i ödsliga studentkorridorer.

Den här filmen är bara osannolik i en bemärkelse, den är osannolikt bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".