1 av 4
Gudaträdet växer överallt i det förfallande Detroit. Foto: Ingo Vetter.
2 av 4
Anytown. Foto: Ingo Vetter.
3 av 4
Resource and Nostalgia. Foto: Ingo Vetter.
4 av 4
Resource and Nostalgia. Foto: Ingo Vetter.
Reportage | Konst

Gudaträdet frodas i Detroits ruiner

2:58 min

Detroit var en gång i tiden världens industrimetropol. Nu är fabrikerna nedlagda, stadskärnan avfolkad och naturen har tagit över stora delar av staden. Speciellt ett träd verkar växa i princip överallt - Gudaträdet, eller Ghettopalmen som det också kallas. Genom trädet har konstnären Ingo Vetter utforskat den ekonomiska globaliseringens konsekvenser och möjligheter.

– Den här resursen fanns överallt i staden och vi började hugga ner de här träden. Ingen bryr sig om dem, de flesta ogillar dem jättemycket eftersom de växer överallt och för att de inte har någon ekonomisk användning. Virket är jättedåligt eftersom trädet växer otroligt snabbt och vrider sig åt alla håll. Det är ganska svårt att arbeta med, men det är vackert i sin vildhet, säger Ingo Vetter.

”Detroit Tree of Heaven Woodshop” är namnet på Ingo Vetters snickeri och konstnärskollektiv. Verksamma i Detroits innerstad arbetar de uteslutande med Gudaträdet. Det omvandlas till praktiska föremål som bänkar eller, som på Bildmuseet i Umeå, tavelramar och stegar.

Trädet och staden Detroit dokumenteras där i en serie fotografier upphängda runt en installation av bildäck och stegar. Det växer överallt, i förfallna hus, ur sprucken asfalt och genom vittrande stängsel.

Vissa fotografier närmar sig det surrealistiska, som när en rad gatlyktor plötsligt dyker upp mitt på en åker. Ingo Vetter förklarar att det egentligen bara är en våldsamt övervuxen väg där människor börjat slå hö.

På en annan bild skymtar en liten bit av det fem kvadratkilometer stora bostadsområde i centrala Detroit som helt jämnats med marken.

– Hela området tas nu över av naturen igen, det enda som finns kvar är rutmönstret av vägar. Det är en fantastisk plats i staden, det finns massor av fasaner, några rådjur, det är otroligt idylliskt. Ska man titta med sorg på det eller ska man titta på det som en sorts new beginning, som en tillgång? Det är kanske både och, säger Ingo Vetter.

Just omdefinieringen om vad som är resurser och vad som är skräp, vad som är förfall och vad som är möjligheter är centralt för Ingo Vetters arbete.

– Hälften av invånarna i Detroit har försvunnit, nästan all industri har försvunnit, en tredjedel av staden är tomma ytor. Där fanns den här frågan: vad är egentligen våra resurser, och hur omvärderar vi dem? Vår resurs i det här fallet är träden, men Detroit är ett bra exempel på hur hela staden tas som resurs. Hur hus inte längre ses som en egendom, det är istället en resurs – det är tegelsten, metalledningar och annat som återanvänds, och det är ganska många som återanvänder saker i staden. 

På ena väggen i utställningssalen är logotypen för Detroit Tree of Heaven Woodshop sprayad. I grönt, rött och orange tränger ett växande träd upp ur en dödskalle.

– Det är en typisk dödskalle – mycket ben och inte så mycket innehåll, men det kan komma något fint ur den, säger Ingo Vetter

Ingo Vetter är en av grundarna bakom Detroit Tree of Heaven Woodshop och även professor vid Konsthögskolan i Umeå. Utställningen ”Motor Show” visas på Bildmuseet i Umeå fram till och med den 30e januari 2011.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista