Teaterns svar på "Fahrenheit 911"

När Irak-kriget började i april förra året skrev den österrikiska dramatikern Elfriede Jelinek stycket ”Bambiland”  i ett rasande tempo och pjäsen sattes upp på Burgtheater i Wien i vintras. Jelinek är en politiskt kontroversiell författare i sitt hemland och att hon fattade pennan och skrev så den glödde redan i krigets inledningsskede förvånade ingen. Nu har ”Bambiland” haft Sverige-premiär på Teater Tribunalen i Stockholm, i svensk översättning av Magnus Lindman. Någon regissör finns inte – för ”administrationen” står Turpin och Lindman som det står i programbladet.

”Och hur mår George Bush – Vår Herre? Tack bra!” Så kan det låta i Elfriede Jelineks rasande, skrikande, viskande, mumlande, mässande körverk av ord. På scenen ett drygt tiotal skådespelare i svarta kläder, med textbunten på notställ framför sig. I fonden projiceras bilder från kriget i Irak, bilder av Bush och hans hov och även de senaste tortyrbilderna. Ibland finns en liten Disney-Bambi i bilderna, flankerade av Peter Fjodor Gustavssons riktiga målningar av Bambi i grälla färger. Då och då löser skådespelarna av varandra, går och röker, dricker lite nyponsoppa och deras mobiltelefoner får när som helst avbryta föreställningen.

”Bambiland” skrevs för ett år sedan, men det spelar ingen roll, kaoset, våldet och frågorna kring kriget har ju knappast mattats av, snarare tvärtom. Och på Teater Tribunalen ger det här lite snabba, ofärdiga och hastiga sättet att framföra det hela på, en känsla av ett nu, av en snabbt ihopsatt kommentar. Det är rätt mastigt, Jelineks ordmassor väller över oss, allt kan man inte uppfatta, allt kan man inte förstå – det hela är en kakofoni av röster från tidningar, tv, intervjuer, citat – man vet inte alltid vems röst man hör.  

Men allt är inte i ett nu, Jelinek letar sig ner i västerländska kulturens vagga och hamnar hos Aischylos. Citat ur ”Perserna” – ett 2 500 år gammalt drama om krig och demokrati, parat med de gudalika bilderna av Bush och hans närmaste män och det faktum att hela stycket framförs av en kör för onekligen tankarna till en antik grekisk tragedi. ”Bambiland” som en europeisk intellektuells svar på Michael Moores ”Farenheit 911”? Ja varför inte, och heder åt Teater Tribunalen som verkligen inte gör det enkelt för sig!

Maria Edström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".