1 av 2
Kyssen - en av bilderna som ska ha hotat rikets säkerhet. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.
2 av 2
Elisabeth Ohlson Wallin.
Nyhet | konst

Utställningen "Jerusalem" var hot mot rikets säkerhet

I dag avslutas Elisabeth Ohlsson Wallins omstridda fotoutställning "Jerusalem" på Världskulturmuseet i Göteborg, och i dag avslöjar också GT att hon utsattes för stor press från museiledningen att stoppa utställningen, eftersom polisen bedömt att den "hotade rikets säkerhet".

Utställningen väckte tidigt stor debatt - museets förra chef Margareta Alin Hegelund beställde den av Elisabeth Ohlson Wallin 2007, men den nya ledningen ville inte visa den. Efter stora protester backade dock ledningen från beslutet, och Margareta Alin Hegelund togs in som curator.

Enligt rutinerna för utställningar som kan väcka debatt bad hon museets säkerhetsavdelning ta kontakt med polisen för att få en riskanalys. Analysen kom sent, bara några veckor innan utställningen skulle öppna, och den målade upp fruktansvärda scenarier.

– De sa att terrorister letade mål i Skandinavien, att fjärran makter kunde spränga hela glashuset, att våra soldater i Afghanistan och Irak kunde utsättas för hot. Man talade till och med om skyddat boende för Elisabeth Ohlson Wallin. Det blev en rädsla, en hysteri, som spred sig i hela huset, säger Margareta Alin Hegelund till GT.

Världskulturmuseet ska ha fått rekommendationen att ha tolv vakter på plats och metalldetektorer i entrén. Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin kontaktades då av museichefen Mats Widbom och Peter Skogh, kommunikations- och marknadsföringschef för statens museer för världskultur, som ska ha pressat henne att själv stoppa utställningen.

– De sa att de fått någon slags första riskanalys av polisen och att det var i klassen hot mot rikets säkerhet. Och jag blev förstås livrädd. Men de sa också att om utställningen skulle stoppas så kunde inte beslutet tas av dem utan det måste jag själv göra, berättar Elisabeth Ohlson Wallin.

Enligt henne ska hon upprepade gånger ha blivit påmind av Mats Widbom att beslutet att stoppa utställningen låg hos henne, inte hos honom. "Jag kan inte fatta något beslut över huvud taget i det här för om jag gör det så mister jag jobbet i morgon", ska han ha sagt.

Men det minns museichefen inte själv, skriver GT.

– Jag kan inte erinra mig att jag uttryckt mig på det sättet, säger Mats Widbom.

En vecka före utställningen får Elisabeth Ohlson Wallin reda på att det inte fanns något reellt hot, utan bara en allmän hotbild. Den 10 november öppnade utställningen på Världskulturmuseet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".