Territorism

Krig utkämpas inte bara med kanoner. Att kultur, och i synnerhet arkitektur kan vara ett effektivt vapen i långdragna konflikter framgår av utställningen ”Territories” som öppnade på Malmö Konsthall i helgen. En tvärvetenskaplig utställning där arkitekter och konstnärer samlas kring temat politik, arkitektur och geografi.

- Malmö Konsthall med sin nye chef Lars Grambye har gjort det möjligt för mig att förverkliga den ursprungliga idén bakom det här projektet, säger utställningens ”curator” från Berlin, Anselm Franke. Nämligen att ställa utopierna mot dystopierna. Utopier som fristaden Christiania i Köpenhamn, dystopier som USA:s Guantanamo-bas på Kuba, som ingår som en del i den amerikanske konstnären Sean Snyders kartläggning av det hundratal amerikanska samhällen i miniatyr som är strategiskt utplacerade i ett världsomspännande nätverk.
- Militära enklaver kan ju knappast betraktas som utopier, säger Sean Snyder. Det är också den territoriella krigföringen som är huvudtemat i den här utställningen där stora panoramabilder från Västbanken visar hur Israels och Palestinas territorier fungerar som ett våldsamt laboratorium där politiska strategier bygger upp och förstör, formar och deformerar landskapet. 
- Spänningsförhållandet mellan utopierna och kriget, mellan arkitekternas utopiska idéer och arkitekturen som vapen, det är vad den här utställningen med alla sina geografiska kartor, fotografier och videoinstallationer vill visa, säger Anselm Franke.
  ”Territories”, territorier, är en vandringsutställning som började i Berlin och nu via Rotterdam nått Malmö. En föränderlig utställning som skiftar karaktär utifrån den plats den för tillfället bebor.
  I Malmö kommer säkert den politiserade landskapsbilden och diskussionen om det segregerade samhället att påverka projektet, liksom privatiseringen av det offentliga rummet med sina inhägnade bostadsområden, ”gated communities”, som ju är ett allmänt och tragiskt fenomen, säger den amerikanske konstnären Sean Snyder.
  Kanske, menar han, kan den här utställningen med sina bilder av hur landskapet används och utnyttjas ge nya aspekter på segregation och människors agerande.

Lars Lönroth

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".