Rysk censur?

En av Ryssland mest kända och populära TV-journalister fick igår sparken efter att ha intervjuat en tjetjensk politikers änka. Avskedandet av Leonid Parfjonov och nedläggningen av hans mycket populära program ”Namedni” har väckt stor uppmärksamhet i Ryssland. Men dom många räddhågsna kommentarerna från Parfjonovs kollegor visar på hur journalister i Ryssland tystas. Inte ens programledaren själv kunde i etermedia säga vad han ville:

-Jag är sparkad och har skrivit på en överenskommelse med ledningen, berättade den populäre och numera arbetslöse programledaren i en intervju med radiostationen Echo Moskva.

Radio Echo Moskva ägs precis som Parfjonovs tv kanal NTV av statliga oljebolaget Gazproms mediabolag. Ett ägande som innebär ständig balansgång för journalisterna. Intervjun fördes via mobiltelefon och avbröts ständigt, tydligen fick inte Parfjonov ens använda en vanlig telefon där han satt i ryska tv högkvarteret Ostankino.

Leonid Parfjonov och hans söndagsmagasin kan sägas vara en rysk motsvarighet till Lars Adaktusson och Agenda. Men med betydligt högre tittarsiffror och en av de sista utposterna av kritisk oberoende tv journalistik i Ryssland.Trots att tittarsiffror på 15 procent är nu också programmet nedlagt.

I söndags beslöt Parfjonov att sända en intervju med den mördade tjetjenske rebelledaren Zelimkan Jandarbijevs änka. Rebelledaren dödades i ett attentat i Qatar och två ryska agenter står åtalade i en rättegång i Qatar för att ha utfört mordet. Intervjun gick ut i programmets första version i Fjärran Östern nio timmar före Moskva, men togs bort av ledningen innan det sändes i övriga Ryssland.

Parfjonov protesterade öppet mot beslutet. Hans öppna kritik kallades av kanalcheferna för att bryta mot företagets etik och han sparkades ut. Från kollegor är kommentarerna blandade. Många namnkunniga ryska journalister väljer att se det som en intern affär i NTV. Men ryska journalistförbundet, ryska Penklubben och Glasnostfonden talar om polisstat och en allt hårdare censur av rysk media. En utveckling stick i stäv med de visioner president Vladimir Putin utmålade i sitt nationstal för mindre än en vecka sen.

- Censuren i rysk tv är ett faktum och gäller fler program och kanaler än Namedni och NTV, kommenterar tv kritikern Elena Afasaneva, vid tidningen Novaja Gazeta.

Maria Persson Löfgren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".