reportage | konst

Moderna Museets första år i Malmö en publiksuccé

3:39 min

Moderna Museets första år i Malmö blev en större publikframgång än man räknat med, men samtidigt tappar Malmö konsthall publik. Knappt 90 000 personer har besökt Moderna Museet i Malmö som fyller ett år den 26:e december. Själva hade man räknat med 50 000 och Modernas Malmöchef Magnus Jensner är nöjd.

– Första månaden det här året hade vi jättemånga besökare, och det berodde förmodligen på att det var helt nytt. Folk var väldigt nyfikna. Sen gick det ner under sommaren. Malmö är ingen jättestor turiststad, vi har inte synts i alla informationskanaler, jag tror fortfarande det är många som inte har hittat hit. Det är ett nytt museum, man brukar väl räkna med att det tar fyra-fem år att etablera en helt ny verksamhet som denna, säger Magnus Jensner.

Trots att du nu gör ett bättre år än vad du räknat med når du inte upp till dina egna intäktskrav, vad beror det på?

– Det beror på att alla besökare inte betalar fullt inträde. Det finns många som har rabatt, fri entré och så. Nu vet vi ungefär vad snittinträdet ligger på, så vi kan ha bättre beräkningar inför kommande verksamhetsmål.

Modernas eget intäktsmål var tre miljoner, men det når man alltså inte. Däremot är man väldigt nöjd med besöksantalet på 90 000. Danskarna har också hittat hit, säger Magnus Jensner, de utgör nu 20 procent av alla som kommer.

Den stora utmaningen blir såklart år två, när man ska försöka behålla publiken och kanske till och med öka den, säger han. Han tror mycket på utställningarna med bland annat Doris Salcedo, CO Hulten och inte minst en samlingsutställning med tidiga modernister, Picasso, Braque och framförallt Duchamps.

Men medan Moderna ökar sin publik tappar Malmö konsthall, som desutom har gratis inträde. 2009 hade man 225 000 besökare, i år slutar man under 170 000. Men det beror inte på konkurrens från Moderna, utan helt enkelt på att de ligger granne med Citytunnelns byggarbetsplats, säger konsthallschefen Jacob Fabricius.

– Det har varit ombyggning runt omkring hela konsthallen. Vid en tidpunkt på sommaren har vi nästan varit instängda, och det har betytt mycket, säger Jacob Fabricius.

Skulle du kalla det för kris?

– Nej, jag tycker inte att 170 000 är ett dåligt tal för en konsthall i Malmö, säger Jacob Fabricius.

Båda konstcheferna tror optimistiskt på högre publikantal i framtiden. Och att man skulle ta besökare från varandra, slås bort. Det finns egentligen inget sådant läge tror Magnus Jensner.