Drottning Christina tillbaka på Uppsala slott

På nationaldagen var det exakt 350 år sedan drottning Christina konverterade och abdikerade. Det är något som man uppmärksammar på många håll här i landet i år.

I samma sal som drottningen en gång avsade sig tronen, Rikssalen på Uppsala slott, hade den  musikdramatiska föreställningen ”Christinas resa” sin Sverigepremiär på nationaldagen. Drottningen tolkas av sopranen Susanne Rydén.

Föreställningen är som ett riktigt bra radioprogram i P2. Eller som en konstnärligt utformad TV-timme, det vore konstigt om det inte gjordes radio eller TV av det här. Susanne Jaresand, som koreograferat och regisserat, har inte överlastat formen - det är som helhet skönt strikt, även om det musikaliskt kändes lite premiär nervöst.

En berättare, Björn Granath, fogar samman olika tonsättares musik, toner som har att göra med Drottning Christina och hennes samtid. En dansare skapar en skugga till drottningen, en skugga som förstärker, som får oss att se att drottningen har en inre sida som inte alltid stämmer överrens med den yttre personen. Dansaren Hans Nilsson arbetar iklädd en svart luftig byxa och har bar överkropp - lite påminner han om da Vincis klassiska muskulösa människokropp i cirkeln. Jag tänker också på drottningens manliga och kvinnliga sida - och det är dansaren som klär på och av henne. Först ser vi en rent vidunderligt vacker klänning i rött och guld - den är skapad av Charles Koroly och väger 20 kilo! Sedan klär hon sig i enkelt svart.

Men ändå undrar jag över en del val man gjort. Bland annat är Björn Granaths berättare en trespråkig person som talar italienska, engelska och svenska. Tanken är att man ska spela detta runt om i Sverige men också som en del av en resa i Christinas fotspår genom Tyskland och Italien. Man avslutar i Rom nästa höst, alltså reser man med samma takt som drottningen själv en gång. Men vore det inte bättre att bara tryffera med det utländska och sedan översätta det mesta. Eftersom sången är på italienska och tyska skulle en berättare på modersmålet i det land man spelar i skapa en mycket djupare förståelse för Christinas omvälvande beslut.

Nu finns drottningens svåra dilemma bara indirekt gestaltat i Susanne Rydéns röst. Men en röst kan inte bära allt - inte ens en sådan fantastiskt uttrycksfull röst.

Per Feltzin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista