Konsten och svenskheten

I lördags öppnade utställningen Svenska hjärtan på Moderna Museet i Stockholm. Man har bjudit in tre ”gästkuratorer”: Magdalena Malm, Charlotte Bydler och Rodrigo Mallea Lira, som i sin tur samlat 26 konstnärer med olika bakgrund och skilda erfarenheter av ”svenskhet”. Hur har den svenska identiteten förändras under dom senaste åren - och hur ser man det i samtidskonsten?

En röd plåtlåda, lite ålderdomlig och rätt så sliten. Den ger ett seriöst intryck - här har man förvarat nåt av värde. Och brevid den små föremål som ser ut att va av sten eller flinta - det är yxor och annat - något är nog en stolskarm förstår vi av dom teckningar som också hänger i utställningsmontern. Verket heter ”Vad jag vet om dvärgen” och konstnären Tsuyoshi Osawa, - men vad är nu detta. Jo Osawa berättar om en anfader som kommit från Japan till Stockholm och här vid en utgrävning funnit lämningar från bronsåldern, små, små spår av en dvärg, en jätteliten lilleputtdvärg. Och dom här efterlämnade föremålen och teckningar sammanfattar alltså den knappa kunskapen om dvärgen. Nu är det förstås påhitt alltihop men konstverket utnyttjar museimiljön till sin fördel. Dokumentation och presentationen andas autenticitet, glasrutan framför inger respekt och reporna i den röda plåtlådan får den att se gammal ut.

Osawa spelar på en säkert rätt vanlig längtan efter det väg- och mätbara, det som kan klassificeras och inordnas på sin plats i historien. Det som ska säga nåt om oss. Och om var vi kommer ifrån.

Att våra museer under lång tid varit sådana här röda plåtlådor fast i jätteformat - det är något som konsten problematiserat under senare år - och visst finns det en medvetenhet om institutionsfällan i den här utställningen ”Svenska hjärtan”. För det här som vi lite slarvigt kallar det nya Sverige - hur diskuterar man det på en plats som i alla fall står med ena foten djupt begravd i det stadigvarande, det etablerade. Hur förpackar man nya erfarenheter, utan att den museala skuggan rullar in och införlivar det nya sitt allomfattande halvdunkel?

Konstnärerna Ingrid Falk och Gustavo Aguerre tar tag i den frågan - vid ingången till utställningen står dom själva - tillsammans med Latin Kings - och vore dom inte så absolut orörliga skull vi nog inte se att det var vaxdockor. Dom ser lite avaktande ut - ska vi gå in? Och granskande - ska du gå in? Vad är innanför och utanför? När blir Latin Kings så sönderälskade av etablissemanget att dom föräras skulpturer på Moderna Museet? Ja visst ja, det är dom ju nu - ett motvilligt äreminne över en ny svenskhet.

Och det här med svenskheten är någonting som dom tre utställningkommisarierna diskuterar i katalogen - och dom skriver ”Svenskheten ryms inte i beskrivningar som reklamen för Pripps blå eller TV-programmet ”Sommartorpet” och ja, nä visst är så - men den tillspetsade formuleringen är ofta trubbig i andra änden - för vem menar på allvar att svenskheten är pripps och torp? Och jag märker att jag värjer mig mot den här viljan att formulera en ny svenskhet byggt på andra nya erfarenheter - för måste verkligen allting in i svenskhetens röda plåtlåda. Ligger det inte en större utmaning i att pröva tanken på att formulera bort svenskheten och inte bara formulera om den? Och försöka se en mångfald som behöver demokratiseras, men kanske inte alltid normaliseras.

I slutet av den gång som leder genom utställningen står ett äldre verk av Måns Wrange som svarar mot den känslan - ”Monument” från 1993 består av ett kaffebord, sex koppar och i mitten en kanna med sex pipar och ur dom flödar det kaffe, ner i kopparna ut över bordet och i ner i en bubblande bassäng. Ett slutet system som i oändligt bekräftar sig själv och sin rättvisa förträfflighet utan att se hur det skummar längs bordsben. Och det är bra att Moderna är på sin vakt mot att bli ett kafferep - men ny eller gammal - den där svenskheten flåsar mig ändå i nacken, där inne mellan museet trygga murar.

.Måns Hirschfeldt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".