1 av 5
Anna Anchers Ung pige mellem valmuer. Foto: Anders Sune Berg.
2 av 5
Andrea Rygg Karberg är kurator på konstmuseet Arken. Foto: David Richter/Sveriges Radio.
3 av 5
Anna Anchers Indgangen til vor have. Foto: Skagens Museum.
4 av 5
Anna Ancher Sypigens hoved. Foto: H.P. Christoffersen.
5 av 5
Anna Anchers En ung pige. Foto: Bill Orcut.
reportage | konst

Anna Ancher är modernast bland Skagenmålarna

Anna Ancher – modernast bland skagenmålarna
2:55 min

Anna Ancher var den mest moderna av Skagenmålarna. Det menar man i alla fall vid konstmuseet Arken utanför Köpenhamn, som vill visa det i en ny utställning med 112 verk Ancher. Hon var modern både tekniskt och i sitt sätt att skildra motiven.

– Man ser att Anna Ancher målar världen direkt som hon upplever den. Hennes bilder och hennes motiv handlar ofta om känslorna, om att se, om att beröra. Hon målar vad hon har sett och upplevt, säger Andrea Rygg Karberg, kurator på konstmuseet Arken.

Och det var nytt?

– Ja, det var nytt för tiden. Det var en del av det moderna genombrottet. Att man målar fattigt folk istället för att avbilda gudar och hjältar.

Hon målade i många olika stilar, men i princip allt är gjort i Skagen. Hon åkte aldrig längre än högst fem minuter från sitt hem för ett motiv. Men hon var långt ifrån isolerad. Hon besökte ofta Köpenhamn och var i Paris ett par gånger, och efter den sista resan dit 1889, målade hon tavlor som var tydligt inspirerade av impressionisterna och Paul Gauguin. Men det var inte alla kolleger som hade förståelse för det nya.

– Efter hemkomsten målar Anna Ancher en helt förbluffande pastell. Men hennes målarkolleger kritiserade bilderna och sa att "väggen är alltför citrongul, håret är fel". Hon var före sin tid, säger Andrea Rygg Karberg.

På utställningen läggs stor vikt vid hennes pastellmålerier, en teknik hon behärskade och som ansågs extra svår, eftersom man inte hade möjlighet att ändra i efterhand, måla över så att säga. Inför utställningen har man också efterlyst pastellverk hos allmänheten och faktiskt hittat flera man inte hade en aning om existerade. Konsthistorikern Elisabeth Fabritius är den som haft i uppgift att identifiera tavlorna.

– Det kom fram två som jag visste om, men det kom sex till som jag inte kände till. Det tyder på att hon har målat fler än vad vi vet, säger Elisabeth Fabritius.

Fann du många oäkta?

– Ja, det gör man alltid. Och många reproduktioner.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".