De stränga anteckningarna på Teatr Weimar. Foto: Jörgen Dahlqvist.
Recension | Scen

De stränga anteckningarna handlar om ögonblicken

Utspelar sig i ett dödens krigsområde
1:37 min

Teatr Weimar i Malmö har just haft premiär på ett nytt stycke, eller snarare en tvärkonstnärlig sceninstallation. De stränga anteckningarna heter den, text och regi Jörgen Dahlqvist, kompositör Kent Olofsson. Bildkonst, två skådespelare, fyra sångare, allt i ett samarbete mellan Weimar och Ensemble Ars Nova.

Runt väggarna hänger Peter Jönssons bilder av en man i olika förvridna stadier, påminnande om Francis Bacons målningar. På golvet ligger högar av salt och jord, stolar, bråte som ändrar färg med ljussättningens skiftningar i Johan Bergmans och Jenny Ljungbergs scenrum.

Där sitter två skådespelare, Linda Ritzén och Rafael Pettersson, i vanliga kläder och reciterar texten ur manus i mikrofoner. De fyra sångarna kommer in klädda i päls, svarar på texten, med ord, ljud och Kent Olofssons musik och ljusmatta får det ena att haka i det andra.

Att se De stränga anteckningarna är som att befinna sig i ett utdraget ögonblick, ett ögonblick skapat av alla dessa sinnliga intryck. Jörgen Dahlqvists text, fylld av upprepningens rytm, utspelar sig i ett dödens krigsområde men anknyter också till olika myter, bland annat till ögonblicket när Lots hustru förvandlas till salt, och till myten om Orfeus och Eurydike. Ögonblicket där Orfeus vänder sig om mot Eurydike som då störtar tillbaka ner i dödsriket.

För mig handlar föreställningen till slut om det där ögonblicket, i ett krig, i ett trauma, i ett efteråt. Det där som man bara kan beskriva såhär indirekt, i en kringgående, upprepad rörelse, där främst våra sinnen uppfattar och minns vad som hänt. Precis som i texten: "efteråt, tystnaden, stegen, blicken…"

Sångare är Sara Willén, Agnes Wästfelt, Ellinor Edström-Schüller och Karin Lundin. Scenrummet till De stränga anteckningarna är även öppen som utställning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".