Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

Driven Edenmont kombinerar teknik och idé

Publicerat tisdag 1 februari 2011 kl 07.45
"Hon kombinerar idéerna med en briljant teknik"
(2:12 min)
1 av 4
Nathalia Edenmonts Enemy
2 av 4
George W.
3 av 4
Behind the Scenes.
4 av 4
Family. Foto: Nathalia Edenmont.

Avhuggna huvuden av möss och kaniner har varit hennes favoritobjekt, liksom nakna kroppar draperade i papper eller sönderbrända tyger, och hennes kontroversiella fotokonst fick nynazister att vandalisera galleriet där hon ställde ut för några år sedan, och själv fick hon hemlig identitet. Nu är det dags för en stor retrospektiv utställning och en bok som båda heter Eternal. Det handlar om Nathalia Edenmont som ställer ut på Borås konstmuseum.

Man kan bli både äcklad och chockerad, eller bara djupt berörd och imponerad, av Nathalia Edenmonts fotokonst.  I Borås visas nu 75 verk i två våningsplan och bilderna tycks bara strömma ut ur hennes huvud.

Nathalia Edenmont är öppen för alla tolkningar av sina foton, själv ser hon mycket humor i bilderna där andra mest förfasar sig. Hon tycker att hon leker då hon klipper och klistrar. Som när blomman får ett riktigt öga, eller som när nio små råtthuvuden med vita papperskragar på långt håll ser ut som prästkragar.

I hennes bilder finns också stråk av oro och smärta, som då hon iscensätter sin mors dödsbädd i ett svalt grått ljus, och det är hon själv som är den döda modern.

Självbiografiskt är också det stora foto på en och en halv gånger två meter som kanske berör mest av alla, då hon åter är sin egen modell och har ett tjockt rep om halsen och i halvliggande ställning håller på att strypa sig själv.

– Den heter Enemy, det jag vill säga är att man är sin egen fiende, säger hon och berättar att hon själv är pedantisk och noggrann i sitt arbete.
– Folk säger ofta att jag plågar mig själv, man måste inte vara så. Man kan vara lite snällare mot sig själv, säger Natalia Edenmont.

Nathalia Edenmont växte upp i Ukraina, blev föräldralös vid 14 års ålder och kom till Sverige för 20 år sedan. Det var måleri hon sysslade med då, och det måleriska har hon fört med sig in i sin fotokonst. 

Hasse Persson, själv fotograf tillika avgående chef på Borås konstmuseum, har följt hennes snabba karriär från första utställningen 2003 till dagens tekniska fulländning:

– I dagsläget är ingen annan så driven som hon är, berättar han och menar att trenden en tid inneburit att teknikerna hamnat i skuggan av idéerna i konsten.
– Här har vi en person som kombinerar idéerna med en briljant teknik, då blir man en vinnare, säger Hasse Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".