Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | film

Olika sidor av verkligheten på Göteborg Filmfestival

Publicerat torsdag 3 februari 2011 kl 07.45
Måns Hirschfeldt om Göteborg Filmfestival
(2:59 min)
Scen ur "Exit through the gift shop". Foto: Pressbild

Den 34:e upplagan av Göteborg Film festival pågår som bäst. Utbudet är som vanligt enormt, med allt från dokumentärfilmer om Gaza som väcker berättigad fasa till en kanske inte helt sanningsenlig men förtjusande film om konstfenomenet, eller kanske bluffen, Mr Brainwash.

Den lika hemlige som världsberömde gatukonstnären Banksy ligger bakom succéfilmen Exit Through the Gift Shop. Den berättar historien om Thierry Guetta, en man som blir besatt att av dokumentera "street art" med sin videokamera och som sedan bestämmer sig för att själv bli konstnär. Och det med besked: han ordnar en jättelik debututställning i staden där inget är på riktigt: Los Angeles. I dag säljs hans konst för 100 000-tals kronor.

Många tror att konstnären "Mr Brainwash", som Thierry kallar sig, är ett practical joke riktat mot konstvärlden, påhittat av Banksy. Men även om vi i biopubliken också blir dragna vid näsan så är det värt det, för på köpet får vi den moderna gatukonsthistorien berättad från insidan, med nattliga raider och fasadklättring och Banksy som placerar en uppblåsbar Guantanamofånge på Disneyland. Och annan mycket bra konst.

Gränslandet mellan film och konst är något som Göteborg Film Festival framgångsrikt utforskat. Ett svenskt exempel i år är Fia Stina Sandlunds She's blond like me. Den skildrar hur Sandlund åker till Venedig för att med skådespelaren Alexandra Dahlström göra ett performance på konstbiennalen, där Dahlström ska spela en filmregissör som gör en modern version av Strindbergs Fröken Julie.

Alla roller flyter ihop i Sandlunds film, hon är jag, jag är hon, "she's blonde like me", vi är Julie, vem är Strindberg? Den konstnärliga processen är också själva slutresultatet, och visuellt är det både underskönt och medvetet voyeuristiskt, rena Döden i Venedig.

Mer traditionella verklighetsanspråk har den norska dokumentären Tears of Gaza av Vibeke Lökkeberg som handlar om barn under och efter Israels attack på Gaza för två år sedan. Några berättar om skräcken och saknaden, andra ser vi ärligt talat bara resterna av. 257 barn under 16 år dog. Det är fruktansvärda och nödvändiga bilder.

Tears of Gaza visas i sektionen Närvaro, det kan man verkligen tala om här och vi kan nog räkna med Nordafrika, som på årets festival varit nästan ovanligt osynligt, lär vara ytterst närvarande nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".