1 av 2
2 av 2
Rupert Murdochs The Daily - en vändpunkt för mediemarknaden? Foto: Sveriges Radio.
nyheter | medier

Murdoch lanserar sin nya tidning – bara på surfplatta

Sten Sjöström: "Man kanske ska lyssna på Murdoch"
1:39 min

Under onsdagen startades en helt ny typ av tidning i USA - en tidning som inte är tryckt på papper - men som heller inte är någon nättidning - det är "the Daily" som bara kommer att kunna laddas ner på surfplattor, bakom projektet står mediamogulen Rupert Murdoch.

Säga vad man vill om Murdoch, och det finns mycket att säga, men han kan mediemarknaden. Så när han hävdar att "the Daily" kommer att innebära en vändpunkt kanske man ska lyssna; tidningen, om man nu kan kalla den det, presenterades igår vid en tillställning på Guggenheimmuseet i New York.

Det enda sättet att få ta del av tidningen är alltså att ladda ner den på en surfplatta, den ska komma med en morgonupplaga som sedan uppdateras under dygnet; den går inte att hitta på nätet, än mindre i någon tidningskiosk.

För att realisera det här projektet har Murdoch gått ihop med Apple och det innebär att till en början är det bara de som har Ipad som kan prenumerera på "the Daily" men efter ett år eller två så ska det gå med andra surfplattor också.

Det här är förstås en ny och revolutionerande form för att sprida nyheter - men det är väl ingen direkt överraskning att för Murdoch handlar det framförallt om pengar.

Det här är kanske åtminstone en dellösning på det stora problem som mediemoguler grubblar på, nämligen hur de ska göra vinst samtidigt som upplagorna för papperstidningar minskar och det är svårt att ta betalt för information på internet.

Enligt Murdoch finns det ett växande välutbildat segment i befolkningen som inte har någon vanlig dagstidning men som skulle vara beredd att betala för produkter som "the Daily".

Produktionskostnaderna är låga jämfört med andra publikationer men Murdoch hävdar att innehållet ska bli kvalitativt, en redaktion baserad i New York på cirka 100 personer ska producera "the Daily".

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".