Arianna Huffington. Foto: Scanpix.

AOL köper Huffington Post

Internetjätten America Online köper nyhetssajten Huffington Post för dryga två miljarder kronor. Affären, som blev klar i söndags, skapar en media- och underhållningsplattform som ska nå ut till 270 miljoner människor i månaden världen över.

De båda företagen kommer att slås ihop under namnet Huffington Post Media Group. Huffington Posts grundare och chefredaktör Arianna Huffington kommer att leda den nya plattformen. Hon säger att Huffington Post tillsammans med AOL kommer "kunna skapa ett internetbolag med ett enormt genomslag som kan nå en global publik på alla tänkbara plattformar".

Man förväntar sig 117 miljoner besökare i USA i månaden, och 270 miljoner globalt.

Huffington Post har gjort affär av att låta ett flertal av sina medarbetare arbeta ideellt. Bland annat har Barack Obama bloggat på nättidningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".