In No Particular Order kan göras i hur många varianter som helst, säger Martin Gustavsson - tack vare den unika hängningen blir det aldrig samma utställning två gånger.
reportage | KONST

Slumpen avgör konsten på Göteborgs konstmuseum

"Vi har rullat en tärning och haft målningarna i sex högar"
2:18 min

I helgen invigdes den Londonbaserade konstnären Martin Gustavssons första stora separatutställning, innehållandes 120 målningar skapade det senaste året. In No Particular Order heter utställningen och syftar till att de många målningarnas hänger i just - ingen speciell ordning. Den speciella hängningen som fyller konstmuseet med tavlor från golv till tak är nämligen helt slumpmässig.

– Vi har börjat längst upp i taket och sen har vi rullat en tärning och haft målningarna i sex högar. Så att om det blev det en femma så gick man till femte högen för att hämta en målning och sen sätter man upp den, sen rullar man tärningen igen. Så har vi hållit på så, berättar Martin Gustavsson.

Målningarna är var och en exakt 101 gånger 66 centimeter, och hänger kant mot kant, från golv till tak. Stilmässigt är de mycket olika - grafisk popkonst eller abstrakta färgkluddar bor granne med inzoomade porträtt av ådriga mansfötter eller för den delen glansiga fruktstilleben.

Martin Gustavsson berättar att han vill motverka det statiska relation många har till att betrakta konst - och så vill han överraska både sig själv och publiken, som själva får välja om man vill se målningarna separata eller tillsammans. Isabella Nilsson är chef för Göteborgs konstmuseum och berättar att hon märkt att den framslumpade installationen tillför betraktaren en extra dimension.

– Alla tar till sig verken och säger sig ändå hitta en mening eller en narration i det hela. Vilket också är intressant, människans strävan att hela tiden se sammanhang. Det är också en större frågeställning om hur mening skapas och hur vi försöker förstå och orientera oss i omvärlden, säger Isabella Nilsson.

För att inkludera omvärlden vetter hälften av tavlorna utåt - 60 av målningarna ser man alltså bara om man går förbi museet på utsidan. Men det är inte bara en tillgänglighetsfråga, berättar Martin Gustavsson, det finns också en finess med att inte kunna se alla tavlor samtidigt - och att sen jämföra intrycken från tavlorna sedda inomhus, med hur det sett ut genom fönsterrutan. 

Samtidigt som Martin Gustavsson vill nå folk utanför museet vill han locka in dem. För förutom att gestalta manskroppen är de konsthistoriska referenserna ett återkommande tema i hans måleri, och inför arbetet med In No Particular Order har han besökt konstmuseets sex våningar för att hitta inspiration.

– Om man är detektiv kan man hitta delar av vissa målningar som jag har gjort om. Så man kan känna igen olika delar i det här som har med museet att göra. Och sen kan man gå upp i samlingarna och titta, och då känner man igen vissa saker. Möjligtvis, säger Martin Gustavsson.

Utställningen pågår i Falkhallen på Göteborgs konstmuseum till och med 8 april.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".