1 av 5
Mircea Cantor, The Landscape Is Changing, 2003. Enkanalsvideo i färg med ljud 22 min loop Samling Magasin 3 Stockholm Konsthall
2 av 5
Maurizio Cattelan, Untitled (Gerard), 1999, Skulptur: plastdocka, kläder, skor och filt, 82 x 66 x 87 cm. The Dakis Joannou Collection, Aten.
3 av 5
Jeff Koons, Ushering in Banality, 1988. Polykromt trä, 96,5 x 157,5 x 76 cm The Dakis Joannou Collection, Aten
4 av 5
Claire Fontaine, Strike V. II, 2005–2007 Neonskulptur på ställning, 620 x 320 x 220 cm Collection Antoine de Galbert, La maison rouge, Paris
5 av 5
Kara Walker, Untitled, 2005. Utklippt papper och självhäftande material på målad vägg, varierande storlek Ellipse Foundation – Contemporary Art Collection, Cascais. Foto: Maurizio Elia
recension | konst

Motståndet blir en ren formsak på Magasin 3

Mårten Arndtzén: "eländet förkonstligas och laddas ur"
2:08 min

Jeff Koons, Sherrie Levine och William Kentridge: det är bara några av de internationella konstnärsstjärnor som finns representerade i utställningen Investigations of a dog som visas på Magasin 3 i Stockholm just nu. Utställningen är reslutatet av ett nytt nätverk av fem europeiska konstinstitutioner - alla privatägda - och är sammanställd med verk ur deras samlingar.

Och vad har hunden med saken att göra? Den sanningssökande hunden, som den heter på svenska, är en berättelse av Franz Kafka om en jycke som oroar sig över tillståndet i världen i betydligt högre utsträckning än sina hundkompisar.
  Den är alltså samhällsengagerad, precis som konsten i den här utställningen - det är poängen.

Och förvisso. Här finns både demonstrationer, brända flaggor och videokonst om mellanösternkonflikten. Men ett så oerhört allmänt hållet tema riskerar att göra helheten betydligt mindre än delarna. Ja faktiskt: att göra själva delarna mindre än dom skulle kunna vara i ett mer meningsfullt sammanhang.

Jag har svårt att bli riktigt engagerad av det här engagemanget. Och ju längre jag går omkring i utställningen, ju mer börjar det kännas som en sorts konstnärlig assescoar.

Tag den italienske provokatören Maurizio Cattelans uteliggardocka i naturlig storlek, hopkurad i ett hörn med en filt över huvet. Den ser verkligen ut som en livs levande lodis, vid första anblicken. På väggen kan man läsa att när Cattelan säljer en sådan där docka så skänker han förtjänsten till en fond för hemlösa.

Här kan man alltså köpa sig både ett samhällsengagerat konstverk och ett gott samvete på en och samma gång. Som hittat.

Men snarare än att konfrontera oss med världens elände är det som att eländet förkonstligas och laddas ur i Investigations of a dog. Som när rumänska Mircea Cantor ställer till med en demonstration i Tirana, där demonstranterna får vifta med speglar istället för skrivna plakat. Eller när spanske Santiago Sierra, i en dokumention av en performance han gjorde på Magasin 3 härom året, låter en person ställa sig i vägen för en hel karavan av vilt tutande långtradare.

Visst, situationen, eller formen, är hämtad direkt från Himmelska fridens torg. Men här är det bara just formen som är kvar. Motståndet som ren form.

Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".