Operafars på Läckö slott

Under de senaste åren har borggården på Läckö slott vid Vänerns södra strand etablerat sig som en scen för, oftast, lättsam sommaropera. I år introducerar man ett helt nytt namn för den svenska publiken: Emmanuel Chabrier. Den operafars av 1800-talsfransmannen Läckö slottsopera valt heter ”L’Etoile” och på svenska kallar man den ”Horoskopet”. Per Feltzin såg Sverigepremiären i lördags kväll (3/7).

Och det är franskt så att det bara stänker om det! Musiken bubblar på, glimrar i diskanten, larmar i bleckblåset och dundrar till bland slagverken. Och massor av melodier pumpar fram…elegant.

Det är som en underhållningsorkestermaskin fått spader och bara sprutar ut chansoner och ensembler med piff på. Det är Offenbach och Bizet fast i en sorts lättsam stil. Tycker man om det blir Chabriers musik något att njuta av fullt ut.

Men då och då lämnar han sitt 1870-tal och för in musik som faktiskt kunde vara skriven på slutet av 1950-talet… Hör här, hör klockorna, rytmen.

Simon Phipps leder musiker och sångare och fastän orkestern sitter på samma nivå, mellan oss och sångarna, lyckas han balansera röst och klang bra. Men det är långt ifrån tight ännu och det är bara hoppas att det infinner sig till helgen då Sveriges Radio P2 direktsänder.

Men vad ska då musiken berätta för oss? Ja, det är – tyvärr – en helt annan historia. Det här måste ha varit gammalt och förlegat redan 1877 då Horoskopet hade urpremiär. En fars om en kung som inkognito letar efter någon att avrätta som ett led i sitt kungliga födelsedagsfirande. Och på vägen blir det kärleksförvecklingar och förklädnader och horoskop som ska ställas  - etc, etc… Halshuggningshumor är aldrig roligt – inte ens i en fars.

Precis som i andra franska operor från den här tiden är det talad dialog. En dialog som sångarna med heroisk kämpaglöd verkligen arbetar med, ivrigt påhejade av regissören Sven-Åke Gustavsson. Ofta riktigt roligt, lika ofta riktigt tröttsamt och stendött.

Iwar Bergkwist har nyöversatt och Mattias Ermedahl som kungen och Johan Fägerlind som astrologen är de som oftast träffar rätt i komiken.

Det här är alltså Sverigepremiären för Chabriers Horoskopet och det är musikprofessor Anders Wiklund som tagit fram en ny källkritisk utgåva som ska vara så lik originalet som möjligt. Och då får man ju stå ut med hel del icke-dramatik och tönt för att komma åt den riktigt vitala musiken.

Men det är ett dilemma med en alldeles egen sittfläsksdramatik som jag funderade mycket över där på träklappstolen på Läckö slotts borggård.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".