Svensk-kinesisk opera på låtsasspråk

Just nu repeteras det för fullt på Drottningholmsteatern, världens enda intakta 1700-tals teater som fortfarande är i bruk. I morgon är det nämligen urpremiär på tonsättaren Reine Jönssons nyskrivna opera ”Cecilia och Apkungen”, specialbeställd för just Drottningholmsteatern. Två berättelser har vävts samman till en - dels den välkända fabeln om Kung Markatta, och dels den svenska sagan om Cecilia, en upprorisk 1700-tals flicka som tvingas fly från Göteborg och hamnar med Ostindiska kompaniet i Kanton.

Kulturnytts Kerstin Berggren tittade in bakom kulisserna och frågade sopranen Kerstin Avemo vad som är den största utmaningen med att sjunga ett sånt här verk?

-Det är egentligen att över huvudtaget klara av det. För att det är så enormt krävande, och det är en sån utmaning på precis alla plan. Fäktas och snurra samtidigt, som du sjunger ett trestruket fiss och är gravid, ungefär!

Patrik Sörling har regisserat, och gjort koreografin till Cecilia och Apkungen:

-Det har ju varit min ambition att sångare, dansare och i det här fallet en violinist på scenen  - det ska ju inte gå att se någon skillnad på dem. Hon ska ju vara lika plastisk som dansarna också- de ska flyta in i varandra. Jag har ju misslyckats om man ser vem som är vem.

Patrik Sörling har mycket att hålla reda på under arbetet med Reine Jönssons nya opera Cecilia och Apkungen. Alla inblandade ställs inför stora utmaningar. Här ska två världar blandas - svenskt 1700-tal med kinesiskt. Textmaskin behövs inte. Alla sjunger på låtsasspråk. Och den svensk-kinesiska prägeln märks både i orkesterdiket och på scenen.

-Jag har ju själv bott i Kina, så för mig är det ju jättekul att försöka få fram kinesisk teater utan att det blir kitsch eller att det blir så där som man ibland ser- inte alltid. Så att man får anden av kineseri, snarare än att man bara gör utanpåverk. Där är ju en svårighet och balansgång, men det är kul i den här miljön för man märker hur väl det passar ihop, man märker influenserna av Kina. Det fungerar väldigt bra på den här scenen.

Kerstin Berggren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".