recension | konst

Inte mycket av vare sig lust eller last

Hur erotik och sexualitet skildrats i konsten tas upp på Nationalmuseum i Stockholm där utställningen Lust och last visas under våren. Två hundra verk från 1500-talet fram till idag som ska spegla synen på sexualitet.

Det är knappast någon hemlighet att världens klassiska konstmuseer är fulla av kvinnostjärtar och kvinnobröst, mer eller mindre, mest mindre övertygande förklädda till mytologi eller allegori, detta för att uppehålla någon slags sken av anständighet som ingen egentligen var det minsta intresserad av. 

Det är erotik, målad av män, avsedd att betraktas av andra män, punkt slut. Sedan är det en annan sak att det förstås går att göra fantastiskt måleri från de utgångspunkterna också.

Det är den genren Nationalmuseum har lyft fram i vårens och sommarens stora utställning, med verk hämtade ur de egna gömmorna, och det är väl en bra tanke, att lyfta fram hela den delen av den klassiska konsten utan gamla tiders pliktskyldiga hyckel, som inte behövs i vår upplysta tid, bara visa att så här har det sett ut, så här var det. Och kan projektet tänkas dra publik så dess bättre.

Tyvärr har Nationalmuseet inte riktigt klarat av en så enkel linje, i stället sveper man in det hela i ett moln av teoretiserande och problematiserande som faktiskt känns alldeles onödigt.

Men det är för ovanlighetens skull ett lyckat grepp att blanda in en del samtida verk i det historiska, den råa direktheten hos Lars Nilsson eller Cecilia Parsberg slår hårt i allt det ekivoka dubbelspelet och fungerar faktiskt just problematiserande.

För faktum är det allra mesta här blir mer ekivokt än erotiskt, vilket möjligen säger något om vår tids krav på pornografi, och man kan möjligen avundas äldre tider som fortfarande kunde slicka sig om munnen åt Jacob Jordaens gigantiska drottningstjärt eller Wertmüllers Danae i sitt guldregn.

Visst, herrarna Sergel och Ehrensvärd med sitt oupphörliga sysslande med bakdelar och könsorgan, de är muntra och mustiga, och efter tag rätt sorgliga i sin monomana besatthet.

Så, Lust och last, till slut blir det inte mycket av någondera, vilket på sitt sätt är mycket lärorikt. Den förväntade storpubliken kommer att få utbyte, om än kanske inte riktigt det utbyte den, eller museet hade förväntat sig. Gott så.

Facebook censurerar Zorn

#text=4416598#nakna kvinnor blev för mycket för Facebook, som nu plockat bort flera bilder av Anders Zorns nakenstudier från sidan.

Konstvåren 2011

#text=4298422#i konstvärlden Fotografiska som lyckades locka lika många besökare som Moderna Museet. Vilka dragplåster väntar oss nu?

Mats Arvidsson

Kulturnytt
mats.arvidsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista