Vem vill bli president?

Dokusåpornas kameror har ju som vi alla vet krupit allt närmare deltagarnas privatliv. Men nu verkar pendeln ha slagit tillbaka. I flera nya såpor ska deltagarna lämna det slutna rummet och ge sig ut i offentligheten. I TV3:s ”Rivalerna” ska fjorton aspiranter få gå Stenbeck-gruppens tuffa trainee-program. ”Rivalerna” sänds i höst och vinnaren får ett toppjobb inom Kinnevik.

En annan såpa utspelar sig i en lite större sammanhang. deltagarna I ”American Candidate” slåss om den amerikanska presidentposten.

”All great movements start with a simple idea. Revote by remote. Showtime presents the ultimate reality show, that could CHANGE your reality.”

Det här är dokusåpan som kan förändra verkligheten, lovar kabel-tv-kanalen Showtime när den gör reklam för sin nya serie American Candidate. Under tio veckor, med start första augusti, ska tittarna få följa ett gäng hoppfulla - mestadels unga- politiker som kämpar om att bli presidentkandidater. Enligt känt Big Brother-koncept så blir det utröstning varje vecka, och den deltagare som hänger kvar till slutet vinner både pengar och tv-tid för att föra ut sitt politiska budskap.

Blandningen av underhållning och politik är inte främmande i ett land som redan haft en B-skådis som president och populärkulturforskaren Chris Wright vid Georgetown-universtet i Washington tycker att den nya tv-serien är en spegling av det verkliga livet.

– Verklighetens amerikanska politik blir alltmer välregisserad: se bara på president Bushs hårt styrda presskonferenser eller John Kerrys teatrala presentation av vicepresidentkandidat förra veckan. På så sätt är den nya dokusåpan en logisk utveckling av genren, säger Chris Wright.

Deltagarna i American Candidate ska också tävla i allt det som verklighetens Kerry och Bush tävlar i: att hålla kampanjmöten, göra tv-reklam och duellera i debatter.

Den avgörande skillnaden är att Showtimes kandidater fått skriva under ett kontrakt där de lovar att inte ställa upp i höstens verkliga presidentval. Men de kan ju alltid försöka senare, säger seriens producenter tröstande.

Och medieforskaren Chris Wright tror att dokusåpan faktiskt kan leda till ett ökat politiskt intresse hos unga tv-tittare, trots att de inte kan rösta på sina tv-favoriter på riktigt.

”Who says your nextdoor neighbour can not be president? The american candidate. The revolution will be televised.”

Ginna Lindberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".