Gaynostalgisk Morriss

Om en dryg vecka (28/7) startar årets Stockholm Pride, och redan nu börjar mobiliseringen av homosverige att märkas. I förra veckan kom till exempel det första numret av tidningen ”Morriss”, ett livsstilsmagasin för gaymålgruppen. Kulturnytt lät Roger Wilson läsa.

För några år sen rådde någon sorts mediaboom inom den svenska homovärlden. På en marknad där det tidigare bara funnits två tidningar att välja mellan, gratistidningen ”QX” och rfsl:s föreningstidning ”Kom Ut!”, startades det hela tiden nya tidningar, som ”Zon”, ”Straight”, ”Corky” och ”Sylvester”. Några år senare är allt tillbaka som det var. Homopubliken kan välja mellan ”QX” och ”Kom ut”.

När nätsajterna ”Sylvester” och ”Sylvia” nu försöker starta ett livsstilsmagasin satsar man på mainstreamen, på resereportage, korta intervjuer med dokusåpabögar och en utförlig klubbguide till Stockholm, Malmö och Göteborg. Samtidigt som flatorna nästan är helt osynliga i tidningen, bögarna syns överlägset mest, både på bilder och i texterna.

Mest intressant är nästan tidningens relansering av begreppet gay. I slutet av 1990-talet skulle ju allt vara queer och gränsöverskridande. För några år sedan lanserade rfsl uttrycket hbt-samhället, där den myndhetsliknande förkortningen står för homo- bisexuella och transpersoner. Nu går ”Morriss” tillbaka till det sjuttiotalsdoftande Gay. Och med ett innehåll som mest handlar om DJ:s, klubbande och drogstinna resor i utlandet, känns det som om man också försöker lansera en nostalgisk böglivsstil från för - långt ifrån adoptioner, schlagermys och fabbfivande heminredningsbögar.

Roger Wilson

roger.wilson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".