Barns nya datorvanor ger sämre läsförmåga

I Sverige och USA har det ökade datoranvändandet bidragit till en sämre läsförståelse hos unga. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.

Professor Monica Rosén vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik har tillsammans med kollegor studerat läsförståelsen hos barn i ett antal länder från 1970 till 2001.

I Ungern och Italien ökade läsförståelsen under perioden, medan den i Sverige och USA sjönk kraftigt från 1991.

Datoranvändningen hos de svenska och amerikanska ungdomarna ökade stort från 1991 medan någon liknande ökning inte rapporteras från Italien och Ungern. Samtidigt har nöjesläsningen bibliotekslånen sjunkit i Sverige och USA.

– Det är viktigt att inte vara så snabb med att lägga hela förklaringen till nedgången i läsning till brister i undervisningen. Tvärtom, datorvanornas negativa inverkan på resultaten i läsning visar med all tydlighet att fritiden är väl så viktig vad det gäller att utveckla en hög läskompetens, skriver Monica Rosén i ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".