Uppfriskande debatt på Teaterbiennalen i Gävle

2:35 min

Sedan 1991 har den funnits, den svenska teaterbiennalen, men när den nu för tionde gången går av stapeln i Gävle, så blir det för sista gången.

Det är klart att det är synd att biennalen försvinner, men det är också begripligt att det blir ett dyrt nöje för teatrarna, som ska väcka liv i de utvalda föreställningarna, repa upp dem på nytt och sedan frakta hela scenografin till en hyfsat lämplig scen i en annan stad.

Men desto större anledning att nu suga i sig av det som bjuds, vilket jag också gör.

Jag började med seminariet ”Bög – vad spelar det för roll?” där Richard Wolff, som ju också skrev en debattartikel i ämnet i Expressen i helgen, diskuterade den härskande heteronormen, casting och öppenhet på de svenska scenerna med teaterkritikern Lars Ring. Mycket intressant och rätt mentalt uppfriskande att senare på kvällen, som ett direkt svar på debatten, se Turteaterns ur ett genusperspektiv synnerligen befriade scenversion av Gombrowicz Ferdydurke och Christina Ouzonidis intelligenta Lagarna med en ljuvlig ensemble från Teater Galeasen.

Det görs mycket bra teater i Sverige. Men det är också tydligt att marknadstänkandet blivit starkare, och allt mer kommit att konkurrera med den konstnärligt långsiktiga process som till exempel präglat Suzanne Ostens arbete med Unga Klara – inte minst vad det gäller frågor om genus.

Teatern borde ju vara en plats för en diskussion om vad det innebär att vara människa, som Lars Ring formulerade sig i onsdags. Vad Suzanne Osten själv säger, kan man höra när hon talar på biennalen, i morgon lördag.

Men hur väljer man vad man spelar? Bland andra teatercheferna Benny Fredriksson och Marie Louise Ekman diskuterade stora scenen, klassiker och kassako-tänkande i en debatt, där mycket som sades kändes igen bara alltför väl, men där Marie Louise Ekman knep charmpoäng. Benny Fredriksson ville sätta in teatern i ett större sammanhang, genom att bland annat påpeka att det viktigaste med Håkan Juholts debattartikel om kulturpolitiken inte var vad han skrev, utan de hundratals kommentarer som följde på artikeln, där många var direkt kulturfientliga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista