Alla William Turner-vykorten från Tate Britain sammanscannade till en enda bild - ett av verken man just nu kan se på Göteborgs Konsthall
KONST

Upprepningarnas mästare intar Göteborgs Konsthall

"Folk blir ganska förvirrade när de tittar på verken."
2:22 min

Nietzsche, Freud, Glenn Gould och Caravaggio väcks till liv i ny kostym, när brittiske Idris Khan ställer ut på Göteborgs konsthall. Kulturnytt har besökt utställningen.

I fredags invigdes sommarens stora utställning på Göteborgs Konsthall: Kontrapunktisk Rörelse. Det är den brittiske konstnären Idris Khans första stora utställning i Sverige, med verk från 2004 fram tills idag. Den som besöker utställningen får se verk av konsthistoriska storheter som Nietzsche, Freud, Glenn Gould och Caravaggio, väckas till liv i ny kostym - det handlar om fotografier, scannade på varandra - tills de liknar regelrätta målningar.

– Jag tror att folk blir ganska förvirrade när de tittar på verken. De tror säkert att det är mer som en tavla än ett fotografi, säger Idris Khan.

Det ser ut som målningar men är fotografier - hundratals av dem, scannade ovanpå varandra tills det bara återstår ett enda lager: en enda, suddig, bild. Idris Khan väljer ur eget huvud ut olika verk från konsthistorien som han sen kokar samman - till exempel har varenda sida av partituren till Beethovens sonater blivit avfotograferade och ihopsatta till en enda bild, resultatet blir då lite kalligrafiliknande, beskriver Idris Khan själv. Likaså har Tate Britains samtliga vykort av den brittiske landskapsmålaren William Turner i Khans regi blivit en enda bild. Det här är ett försök att fånga konsthistoriens aura, säger Idris Khan. Och då är avståndet mellan kameralinsen och objektet för långt - medan scannandet gör att man kommer verken närmre.

– Fotograferande har egentligen alltid frustrerat mig - man kommer inte objektet tillräckligt nära. Det finns alltid en spärr, ett glapp, ett avstånd mellan linsen och objektet. Men med scannern, där man lägger saker på en glasyta, där kopierar man verkligen ytan av någonting. Jag gillar hela den grejen, att trycka en bok tätt intill glaset, säger Idris Khan.  

Med det krävs mycket tålamod för att orka scanna till exempel Haydns 800 sidor långa oratorium Skapelsen. Idris Khan själv tror att det repetitiva i hans verk, kommer från uppväxten i en muslimsk familj. Ett tragglande läsande av Koranen - en sida utantill i veckan - och att rituellt be fem gånger om dagen menar han själv har präglat hans konstnärsskap.

– Det finns alltid ett repetitivt, rituellt inslag i religionen. Och den ideen genomsyrar mig och mitt arbete, det blir som en ritual för mig.

Men Idris Khans kanske allra mest kända verk, ett fotografi av Koranens alla sidor, sammanscannade till en enda bild, finns inte med i Göteborgs konsthall. Ganska skönt, tycker Idris Khan själv - den tenderar att få all uppmärksamhet.

– När man har en sådant verk med, vet man vilket håll utställningen är på väg. Då handlar det bara om Islam, det är ett så kraftfullt ämne. Media blir väldigt intresserade, och alla andra verk hamnar bara i skuggan av det, säger Idris Khan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".