Ur "Kongo". Foto: Casia Bromberg/Albatross
recension | teater

Resande teaterföreställningar om två folkgruppers kamp

2:54 min

Vad har samer och kongoleser gemensamt? Teater Albateross och Giron Sámi teáther är två resande teatersällskap som både skildrar folkgrupper som slåss för att behålla sin identitet.

Uppfriskande debatt på Teaterbiennalen i Gävle.

"Angels in America", "Anna Karenina" och "Trevlig kultur".

Det finns teatrar vars föreställningar har ett långt liv och spelas på fler ställen än på en speciell teater – två av dessa är Giron Sámi teáther med hemmabas i Kiruna och Teater Albatross i halländska Tokalynga. Båda har gästspelat i Stockholm, Albatross med sina föreställningar om Afrika: "Kongo" och "Mary Kingsley" på Teater Tre och Giron på Dramaten med "What’s up Sapmi?" som bygger på intervjuer med samiska ungdomar.

Giron (som betyder ripa) Sámi teáhter spelar på nord-och sydsamiska och även som i What´s up Sapmi, titeln till trots, på svenska. Sapmi är samernas namn på sitt land, som sträcker sig över tre nordiska nationalstater. Det är skådespelerskan Kicki Bramberg på Dramaten, själv med samiska rötter, som kämpat för att föreställningen ska få gästspela på Dramaten, vilket ju är en självklarhet för vår nationalteater.

Dramatikern Erik Norberg har gjort en dramatisk text av intervjuerna med unga samer och regissören Fransesca Quartey har skapat en rytmisk, modig och inte minst, rolig föreställning. De fyra unga skådespelarna, har en otrolig nerv, publikkontakt och mycket känns igen från skildringar av andra hotade minoriteter. Traditionens styrka, rädslan för att svika, att ha lämnat och inte veta var man hör hemma och så själva identiteten, som här - vem är egentligen äkta same?  Men det som är unikt här är att vi här talar om en urbefolkning som koloniserats i sitt, vårt eget land och för vars hela kultur landskapet, djuren och jojken är så centrala.

Skådespelarna gestaltar renens gång och frustningar, jojkar och skapar en landskapets närvaro på scenen hela tiden. Och att de även annars träffar mitt i prick vittnar publikens skrattsalvor om, Anna Åsdells mormor med kluten framdragen i pannan känns uppenbarligen bekant. Och för den som tror att samisk teater bara är en angelägenhet för samer får allt tänka om, det här är snarare ett mycket gott exempel på hur det provinsiella rymmer det universella.

I Teater Albatross föreställning Kongo är vi inte så långt borta som man kan tro, här skildras Kongos kolonisering av Robert Jakobsson och Carl Johan Kilborn som också står för manus och regi. Som två Beckettska trashankar, barfota med fransiga kostymer ger de en vindlande exposé över mission, övergrepp och exploatering. Precis som samerna får kongoleserna inte sjunga sina sånger, inte tala sitt språk, inte tro på sina gudar, och allt är förpackat i ett slags välviljans tyranni. ”Kongo” har sin helt egna estetik, drömsk och flödande, plakatteater utan ett enda plakat.

What´s up Sapmi spelar sin sista föreställning i kväll på Dramaten för att sen fortsätta sin turné till Nuuk, Grönland. Teater Albatross fortsätter i juni sin turné i Kongo och i Rwanda.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista