Yoko Ono i Wanås slottspark. Foto: Björn Lindgren/Scanpix.
reportage | konst

Besökarna blir en del av konsten

Lyssna på Karsten Thurfjells intervju med Yoko Ono
3:14 min

När Yoko Ono invigde sina fyra verk, som alla bygger på publikdeltagande, drog Wanås till sig det största pressuppbådet hittills. Kulturnytt träffade konstnären i den skånska slottsparken.

"Bli en del av konsten på Wanås!" är slagordet för årets utställning i den nordostskånska slottsparken, där man i ovanligt hög grad erbjuds medverka i de olika utomhusverken. Som om inte den allt längre vandringen genom parkens myriad av ackumulerade verk skulle räcka. Wanås kräver numera ett par-tre timmar om man vill hinna se allt, och i söndags drog man också till sig det största pressuppbådet hittills, när Yoko Ono invigde sina fyra verk, som alla bygger på publikens deltagande, bland annat att skriva ned en önskan på en lapp och hänga upp i ett av hennes Wish Trees

Det är 14 nyplanterade äppelträd som får fungera som Wish Trees i Yoko Onos ena utomhusverk. Själv satte hon upp sin önskan ”Let our love heal the world, thank you, thank you, thank you” på vernissagen, och det är väl det ihärdiga fred- och kärleksbudskapet som blivit hennes kännetecken under årens lopp.

Hon har hunnit bli 78 år men ställer ut flitigare än någonsin, och hon har blivit alltmer hyllad, senast med en ”Life Achievement Award” på Venedigbiennalen 2009.

Ända sedan starten som performanceartist i början av 60-talet, ett tag med Fluxusgruppen, har det handlat om att ge instruktioner till folk, såväl i publiken som till medaktörer. I början var det att göra ett slags dygd av nödvändigheten, förklarar Yoko Ono, eftersom det var ett billigt sätt att åstadkomma rätt stora effekter. Hon kunde till exempel ge de musiker som skulle framföra hennes verk motstridiga order om att börja knuffas under konserten.

Yoko Ono lyckades ställa till en hel del oreda på New Yorks avantgardescen och var redan en ryktbar person 1967, när hon på Filmfestivalen i belgiska Knokke lade sig i en säck för att demonstrera för fred. Strax därefter blev hon och John Lennon ett par, The Beatles började falla sönder och Yoko Ono blev föremål för fansens hat. Som partner till John Lennon blev det svårt att utföra performanceverk utan att förbittrade fans kastade saker på henne, och en lösning på det var att låta verken bestå av enbart instruktioner, ofta just som en motkraft till all den negativa energi som hon då utsattes för. På Wanås visar hon några klassiker, ”Mend Piece” med trasiga koppar och fat som publiken erbjuds reparera, ”My Mommy is Beautiful”, där vi ska skriva något om våra mammor, och framför slottet står ett antal stegar upp till himlen som folk i trakten har bidragit med, inte minst äppelodlarna.

Allt för att vi ska tänka fritt och konstruktivt och därigenom ackumulera positiv energi. Och med tanke på Yoko Onos framfart i konstvärlden tycks det fungera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".