Storföretag går bananas i uppföljaren till ”Bananas”

2:07 min

Fredrik Gerttens nya dokumentärfilm handlar om den rättsliga konflikt som uppstod mellan honom och bananföretaget Dole efter hans förra film Bananas från 2009. Uppföljaren har fått namnet Big boys gone bananas och den beräknas få premiär i slutet av året. Men redan i går pratade Fredrik Gertten om sin nya film på filmdagarna i Malmö.

Gerten säger att det han vill är att, med utgångspunkt i sina egna erfarenheter skildra är hur företagsjättar agerar när deras varunamn hotas

– Det har varit en extremt märklig resa. Det handlar om Doles märkliga metoder. Och man förstår att de metoderna är vardagsmat för företag som vill skydda sitt varumärke.

Även om utgångspunkten har varit hans upplevelser, är filmen en berättese om hur stora företagasjättar agerar när de är hotade, säger han. Hur de har war-rooms där strategier dras upp för styra informationen och avväpna hotet. Bland annat har jag pratat med PR-människor som anlitas av stora företag.

– Jag har träffat folk från världens största PR-byråer som berättat hur företagen går till väga i sammanhang som dessa. En sån film som Bananas får dem att skapa starta en krisgrupp och kolla upp alla möjliga sätt att isolera motparten och göra dem ofarliga. Så jag är inte konspiratorisk, jag har bara lärt mig mer om hur företagen går till väga, säger Fredrik Gertten.

Finns det inte ett trovärdighetsproblem i att ena parten i en rättslig tvist gör en film om den andra parten?

– Nej, jag tycjker inte det. Alla vet ju om att det är jag som gjort filmen. Dole får gör en egen film om de vill.

David Richter

Kulturnytt
david.richter@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista