Konst | Recension

Isländsk aptitretare på Moderna Museet i Malmö

2:17 min

Den isländske konstnären Sigurdur Gudmundsson har sedan 60-talet haft naturen som utgångspunkt, oavsett om han har jobbat med skulptur, text, måleri eller performance. Nu är han aktuell på Moderna Museet i Malmö med utställningen Situationer - ett urval av hans fotokonst från 70- och 80-talen.

Sigurdur Gudmundsson står bakom ett av de mest omtyckta offentliga konstverken i Malmö. Längs den långa vågbrytaren vid sundspromenaden i Västra Hamnen, valde han inför bomässan 2001 ut ett antal stenbumlingar som han lät polera till högblankhet, och sedan la tillbaka bland dom andra. Resultatet blir att det här och där glimmar till på ett oväntat sätt bland stenarna – och så heter verket också Diamonds are everywhere. Det går att hitta skönhet i vardagen överallt – bara man tittar tillräckligt noga.

Det här är genomgående i Gudmundssons konstnärskap – och i den fotoutställning som öppnade på. Moderna Museet Malmö i helgen. Viljan att rikta våra blickar ut i naturen och få oss att upptäcka dess diamanter, och fantisera om dess krafter och fenomen. Det här är saker som kan vara svåra att fånga på bild, men Gudmundsson synliggör dem genom att sätta in sig själv i bilderna och låta krafterna ta spjärn och verka mot honom och hans kropp.

I Strukturer från 1977 står han i en grop och kastar upp en skopa jord i stark motvind. Jorden flyger över den hårt blundande Gudmundson och skapar ett tjockt penseldrag mot himlen. I en annan bild hänger en träbjälke från ett rep i jämvikt. I ena änden av bjälken klamrar sig Gudmundson fast. Och i den andra brinner en eld. Ett naivt – men vackert – önsketänkande om att elden skulle ha en massa, jämförbar med en vuxen mans.

Denna lekfullhet syns ofta i Sigurdur Gudmundssons bilder och ger dem ibland ett rent tramsigt utseende, men studerar man dom lite noggrannare, upptäcker man den minutiösa precision som de alltid är utförda med.

Utställningen är väl i minsta laget. Visst får man en känsla för konstnärskapet, men inte mycket mer. Det är svårt att se den som något annat än en aptitretare till den stora presentation som borde vara nära förestående i Malmö för konstnären bakom Diamonds are everywhere i Västra Hamnen.

Situationer visas till den 6 november.

Tor Billgren

Ohyra åt konstgräs

Plegaria Muda av Doris Salcedo

#text=4717107# Doris Salcedo-utställning på Moderna Museet i Malmö drog inte bara konstintresserade besökare till museet utan även skadeinsekter. Bladlöss visade det sig.

#ljud=3485659#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.