Teater | Recension

Ett annat slags allvar på Moment

1:40 min

På teater moment i Stockholm hade Judas en musikal om mannen som gett en synonym till ordet förrädare premiär i lördags. Det är Andreas Boonstra som står för manus och regi och som Judas ser vi Jonas Nerbe och Boonstra själv spelar Jesus.

Andreas Boonstra har arbetat med Jonas Nerbe förr, Boonstra regisserade Stockholms Musikteater Ensembles succé Freuds cigarr, text och musik av Jan-Erik Sääf där Nerbe spelade Freud. Freud, här i Oskar Thunbergs pregnanta gestalt är med nu också. Nu ligger Judas på divanen och försöker reda ut varför han känner sig så skyldig i ett slags parallellt universum där Freud, trots att han berättar judiska vitsar, aldrig har hört talas om staden Jerusalem.

Manuset har Boonstra skrivit och Jan-Erik Sääf står återigen men nu tillsammans med moments huskompositör Simon Steensland för musiken. Så det hela har blivit något av en hybrid, moment-estetik och tungt arr plus Nerbes vackra sång, en lite annorlunda timbre, klangfärg för att vara moment. Och det blir både vackert och väldigt skojigt i denna lite egenartade undersökning av Judas öde, lite historierevisionism och lite äreräddning, många, från påvar till nazister har haft nytta av att Judas tog på sig rollen av just Judas.

Nerbe gör en seriös, grubblande lärljunge medan Boonstras Jesus är mer komisk med sitt flygiga ljusa hår och beiga jeans. Tillsammans med Oskar Thunberg gör de en också mängd småroller som ger känslan av myller, buller och bång - som vanligt på moment alltså. Men som sagt, här finns också något annat, jag kan tänka mig att en ny publik kommer att hitta till teater moment i Gubbängen med Judas - lite sång, lite naket (eller nästan) och ett annat slags allvar.