En bild av två suddiga torn

1:35 min

Den tyske konstnären Gerhard Richter är i fokus den här hösten genom en gigantisk retrospektiv utställning på Tate Modern i London. Och där fastnar dagens lucköppnare Cecilia Blomberg för en ganska liten, men mycket laddad målning.

Den 11 september 2001 satt konstnären Gerhard Richter på ett flygplan på väg till New York. Planet omdirigerades till Kanada.

Några år senare tar Gerhard Richter sig an 11 september-motivet som konstnär. En målning i samma proportioner och storlek som en platt TV. För det var ju genom TV, bilderna av attentatet kablades ut över världen.

Men efter att hans första version med planet som flugit in i det andra tornet var klar, så ångrar han sig, som om bilden bara än en gång återgav det som terroristerna själva ville. Med de fallande kropparna och det exploderande planet. Ett banaliserande av en gigantisk katastrof.

Färg tas bort och kvar blir ett utsnitt av två torn i närbild. Lite suddiga i konturerna. Och runt de ett mörkt moln. Alla andra detaljer är borttagna, och ändå är de så igenkännbara.

Och sedan, som i ett försök att radera bilden från näthinnan har han dragit penseln två, tre gånger över hela duken. Men det går inte. Kollapsen av World Trade Center har en gång för alla tagit plats i det kollektiva medvetandet. Det går inte att dra ett streck över.