Optiska synvillor med Olafur Eliason

En av förra höstens konstsensationer var Olafur Eliassons sol i turbinhallen på Tate Modern i London. Publiken strömmade till museet för att se det helt artificiella men förföriska solljuset. Legendariska Merce Cuningham Dance Company reste från New York och gjorde en särskild föreställning i konstverket.

Nu är Olafur Eliasson aktuell på det splitternya konstmuseet i Aarhus. Hela bottenvåningen där fylls av en serie installationer som formar utställningen Minding the World. Både helt nya verk och variationer på sådant han visat förut, som exempelvis i Venedig förra året.

Först kan man tro att man har kommit in något slags Lustiga Huset på Olafur Eliassons totalinstallation på Aarhus konstmuseum. I rum efter rum svajar världen, ens sinnen bedrar en, inget är vad det synes vara. Ibland kan det påminna om sådana där optiska villor som brukar finnas på pysselsidorna i veckotidningar för hela familjen, men betydligt mer sofistikerat.

Här finns ett helt rum fullt av rent gult ljus, ett ljus som fräter ur alla färger tills ögat i ren frustration börjar skapa egna komplementfärger, här finns ett stroboskop som belyser en vattenstråle, men i det våldsamt blinkande ljuset förvandlas det rinnande vattnet till en stillastående pelare av fritt svävande lysande diamanter, det finns ett golv belagt med ett mycket vackert optiskt mönster i intarsia och taket är täckt av en spegel som upprepar det redan tidigare förvillande mönstret, fast tvärtom, eller ut och in eller hur det blir.

Det är den sortens tillstånd av tyngdlös förvirring Olafur Eliasson är ute efter, vi skall tvivla på våra sinnen, eller rättare sagt vi skall inte ta för givet att det vi ser är sant. Det är vi själva som skapar världen och verkligheten, våra sinnen är inga sanningsvittnen, stöter de på något som är oväntat eller obegripligt skapar de alldeles själva en annan verklighet. Själv menar Olafur Eliasson att detta inte bara handlar om direkta sinnesintryck utan lika mycket om kulturella eller sociala eller alla andra sorters föreställningar, ingenting här i världen är sant eller självklart. Den tanken är kanske inte alldeles glasklart formulerad på själva utställningen, men när konstnären själv får lägga ut texten förstår man att vi är långt från någon pysselsida i någon familjetidning.

Möjligen kan man tycka att det finns en torrhet mitt i allt det svajiga och svindlande, en pedagogisk tydlighet som ibland kan bli litet irriterande, som om han inte riktigt tänkte på att konst kan göra annat med våra sinnen än att manipulera dem.

Fast visst är det kul att gå omkring i Olafur Eliassons laboratorium och låta sig utsättas för det ena förvirrande experimentet efter det andra. Ens gamla sinnen kan behöva en rejäl genomsköljning ibland, och det får de i Aarhus.

Mats Arvidsson

mats.arvidsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".