scen | recension

Två föreställningar om språkets makt

2:32 min

För nån helg sen hade nyskrivna pjäser av Lucas Svensson och John Ajvide Lindqvist premiär och nu kommer två till: ”Historien lyder” av Christina Ouzonidis och Gertrud Larssons nya pjäs ”Den flygande handläggaren”.

De här två föreställningarna, ”Historien lyder” och ”Den flygande handläggaren” är ju totalt olika men förenas i att de båda på olika vis handlar om språkets makt. Ouzonidis har tillsammans med musikern Kim Hedås och med Jenny Ljungbergs rum och kostym skapat ett slags teatertillstånd där tre musiker och tre skådespelare samtalar. En historia ska berättas men som inte riktigt kommer till skott, det är vinter, man sätter på sig flera lager ylle men vad hände egentligen? Man tar om, backar, upprepar och musikerna håller med, säjer emot, retas och kommenterar, man hamrar och bankar och använder sina instrument, en kontrabas, en saxofon och en gitarr mycket egensinnigt.

Ouzounidis har i sina tidigare pjäser ”Heterofil”, ”Lagarna” och ”Vit, rik fri” för nämna några, undersökt detta med språkets våld, språkets maktutövning och här undrar man vad som händer med minnet, om man tänker sig minnet som en del av kroppen, vad händer då när historien berättas, skrivs ner?

Skådespelarna Petra Fransson, Sandra Huldt och Pia Örjansdotter visar återigen sin alldeles speciella begåvning för att ta sig an den här typen av text. Naturligt och ja, vardagligt, som i: vad är det vi säjer egentligen?

Och det är intressant i vår kommunikationsbesatta tid att man inte bryr sig mer om vad språket gör med och mot oss! För även i Gertrud Larssons pjäs ”Den flygande handläggaren” – nu är vi i genren handfast och mycket rolig satir så är det språket, detta Orwellska nyspråk som utövar våld . Pjäsen handlar om  Försäkringskassans stora omorganisation 2008 där ord som målbild, vision, varumärke, kundfokus, styrkort bildar ett slags stridande förband och där det hemliga ”Programmet” blir den hemliga fruktade polisen. Regissören Olle Törnqvist och ensemblen där Anna Carlsson, Claes Ljungmark och Mathias Olsson är ministrar, chefer och andra har fått till en fruktansvärt rolig föreställning, där Cecilia Nilssons ”flygande handläggare” gör skäl för namnet. Och där publiken skrattade mycket och sådär befriat som man gör när makten kläs av, när orden är nakna.

”Historien lyder” av Christina Ouzonidis hade premiär i måndags på Teater Galeasen i Stockholm, den ska senare spelas i Göteborg och Malmö. Gertrud Larssons nya pjäs ”Den flygande handläggaren” spelas på Uppsala stadsteater.