Fredrik Gertten
recension | film

Stora knasiga pojkar

2:24 min

När filmaren Fredrik Gertten skulle premiärvisa sin dokumentärfilm Bananas på Los Angeles Film Festival i juni 2009 blev det början till en utdragen tvist med det stora USA-ägda fruktföretaget Dole. En tvist som skildras i uppföljaren Big Boys Gone Bananas! som har svensk biopremiär på fredag.

Att göra en film om hur ens egen film får problem vid lanseringen, kan tyckas lite självcentrerat. Det är visserligen inga små problem, Fredrik Gertten och hans medarbetare blir stämda av det stora bananföretaget och filmen får problem med att visas i USA.

Men efter att ha sett Big Boys Gone Bananas är det uppenbart att Fredrik Gertten har något mycket angeläget att berätta. Den förföljelse han själv, producenten för Bananas, de som försöker visa filmen, skriva om filmen eller bara bevaka det stora bananföretaget, ger en skrämmande konkret inblick i det multinationella företagets maktapparat.

Den brist på respekt för andra levande människor som den första Bananas-filmen handlar om, om hur en bananarbetares fertilitet underordnas företagets vinstintressen, det får i Big Boys Gone Bananas en västerländsk kostym. Här är det enskilda svenska journalister som kontaktas och hotas till tystnad och hemmabloggare som mailbombas.

Allt för att dessa personer haft fräckheten att försvaga företagets varumärke. En kanske ofrivillig ironi i Big Boys Gone Bananas är samtidigt att i vår rika värld är det risken att förlora sitt hus som är den stora skräcken men i Nicaragua var det den egna kroppen som stympades. Och ändå, trots övertygande argumentation från journalister, medieforskare och filmens olika medarbetare undrar jag genom hela filmen: tänk om bananjätten har rätt, tänk om vittnena från Nicaragua ljuger, tänk om Bananas var illa underbyggd - varför måste företaget självklart vara skurken?

Kanske en kombination av helt vanlig skepsis och det stora företagets framgångar med att skapa osäkerhet. Men Big Boys Gone Bananas blir en stark påminnelse om yttrandefrihetens betydelse.

Nina Asarnoj

Kulturnytt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista