MoMa i New York öppnar på nytt i helgen

På lördag är det dags för nyöppnandet av ett världens mest välkända och välrenommerade konstmuséer - the Museum of Modern Art i New York - eller MoMa som det är mest känt som.

Muséet har varit stängt i över två år för en ombyggnation som kostat hela tre miljarder kronor - och vår New York-korrespondent har förhandstittat på resultatet.

I MoMas trädgård - det som brukar kallas muséets själ och hjärta - pågår fortfarande byggarbetet in i det sista - en sista vägg ut mot gatan ska resas och nyfikna newyorkbor tittar in genom hålet för att få en första glimt av det ombyggda konstmuseet, som ligger inklämt mellan skyskraporna mitt på Manhattan. Kanske undrar en del över de nästintill ofattbara och mycket omdiskuterade kostnaderna - slutsumman bara för själva ombyggnationen uppges bli 425 miljoner dollar - kanske vill de veta vad arkitekten - japanen Yoshio Taniguchi - gjort för förändringar i deras omtyckta konstpalats.

Det viktigaste med den nya designen var att visa att MoMa nu är ett nytt museum samtidigt som historien och traditionen bevaras, förklarar Taniguchi.

Har han då lyckats - då flesta kritiker tycks anse det - och besökaren möts nu av vackra och praktiska lösningar, med större och öppnare ytor än tidigare, en chans att själv upptäcka nästa konstverk, nästa rum, utan att behöva följa en snitslad bana, som inte sällan är känslan på andra muséer. Här finns naturligtvis också kvar muséets imponerande samlingar av konstverk av Picasso, Matisse, Andy Warhol och andra världsberömda namn, samt en del mindre etablerade konstnärer - och chefen för MoMa, Robert Menschel säger till Kulturnytt att utmaningen nu när förändringen är genomförd är, som han uttrycker det, att behålla ställningen som det bästa konstmuséet i världen.

Styrelsen och personalen är engagerade i det arbetet, säger Menschel, som medger att det varit en vågad och dyr satsning. Men han tvekar inte om att besökarna kommer att hitta tillbaka till det nygamla muséet igen.

Och på min fråga om han själv är nöjd med resultatet, svarar Menschel: Det blev bättre än vad jag hade väntat mig, visst undrade jag ibland när byggarbetet var som mest intensivt, men se bara säger Menschel drömskt och pekar mot ett vackert glastak, som släpper in eftermiddagsljuset i en av konstsalarna.

Arkitekten Taniguchi konstaterar stillsamt att han är ganska nöjd. Men när portarna på lördag öppnats för allmänheten igen, väntar domen från newyorkborna och de hundratusentals andra som årligen besöker MoMa.

Anders Ask

anders.ask@sr.se