Italienska gruppen Motus gästar TUPP i Uppsala med föreställningen Alexis. A greek tragedy. Foto:Pierre Borasci

TUPP-festivalen tar sig an den europeiska krisen

"Unga européer måste identifiera sig som något annat än förlorare"
2:12 min

I dag öppnar den internationella scenkonstfestivalen TUPP i Uppsala med ett program fyllt med europeiska gästspel. Den italienska gruppen Motus har bearbetat den grekiska myten om Antigone för att beskriva dagens tillstånd i Grekland, och på lördag ställer den kroatiska konstduon Tea Tupajic och Petra Zanki självaste konsten till svars för att ha misslyckats med att rädda världen.

Tea Tupajic har nämligen sammanfört konstnärliga ledare och curators från Nordeuropa och USA för att i en rättegång ifrågasätta vad de egentligen gör med sin makt...

– I konstvärlden är allt okej i dag, det spelar ingen roll om man är höger eller vänster eller inte tycker något alls. "Det är ändå bara en föreställning" säger dem, det är det som vi vänder oss emot, säger Tea Tupajic.

Nej, de flesta i kulturvärlden verkar inte tänka på om de har något ansvar utanför konstens fyra väggar, anser Tea Tupajic.

Och när hon vände sig till de konstnärliga ledare som hon ville ha med i rättegången, kände de sig också ganska anklagade. Men deras försvar visade de sig vara desto mer intressanta.

Någon hävdade att konsten är det enda utrymme där yttrandefriheten verkligen gäller.

Tea Tupajic säger att rättegången inte går ut på att göra konsten politisk, men att om man tar publikens uppmärksamhet i anspråk utan att ha något att säga, så har man slarvat bort tillfället att säga något, säger hon, det är där som ansvaret ligger.

– Det är på allvar. För att till och med om konsten låtsas vara oskyldig så är den skyldig till att inte ha sagt något på riktigt, säger hon.

Tea Tupaji delar en erfarenhet med den italienska performancegruppen Motus som också besöker TUPP - nämligen att största delen av finansieringen av projekten kommer från producenter i andra länder än hemlandet.

I Motus föreställning Alexis. En grekisk tragedi, har gruppen bearbetat det antika dramat Antigone och blandat det med berättelser från samtidens Grekland.

Regissören Enrico Casagrande ville ta fasta på envisheten och upproriskheten hos kungadottern Antigone, hon som trotsar sin fars lag och lyder sin egen känsla för vad som är rätt.

För i ett krisande Europa tycker han sig se en ung generation som står upp för sina värderingar och kan något annat än att bara bli kallade förlorare.

– Det är viktigt för den nya generationen att vara envis och vara övertygad om att man måste göra något själv för att skapa förändring, säger han.

TUPP festivalen pågår till och med lördag, när rättegången mot konsten äger rum. Från Sverige finns Turteatern reporesenterad med sin föreställning av Scummanifestet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".