Hasselbladsstiftelsens internationella fotopris - intervju med en av pristagarna

I morgon (20 nov) delas Hasselbladsstiftelsens internationella fotopris ut i Göteborg. 500 000 kronor går till dom tyska fotograferna Bernd och Hilla Becher som ägnat sig åt att dokumentera det försvinnande industrisamhället.

Bo Nordström träffade Hilla Becher när hon höll på att hänga sin pristagarutställning på Hasselblad Center på Göteborgs Konstmuseum.

Utställningen Bernd och Hilla Becher, 2004 års Hasselbladspristagare hänger i Hasselblad Center till den 16 januari.

Årets Hasselbladspristagare är de tyska fotograferna Bernd och Hilla Becher. På lördag den 20 november tar de emot 500 000 kronor vid en ceremoni i Göteborg. Det är 2004 års internationella pris i fotografi som det officiellt heter. Makarna Becher har ägnat sitt yrkesliv åt att dokumentera den försvinnande industrialismens monument.

Hilla Becher visar en serie fotografier med masugnar från Ruhrområdet på den utställning som samtidigt öppnas på Hasselblad Center i Göteborg. Hon förklarar skönheten och variationsrikedomen i masugnarna: De är inte arkitektritade men variationen är oändlig säger hon. Det här var en serie som var svår att fotografera. Alla fabriksägare uppskattar inte att deras anläggningar dokumenteras av paret Becher.

Ett annat projekt som mötte stora svårigheter att fotografera var de små uppfordringsverk för kol som Bechers hittade långt in i Pennsylvanias koldistrikt i USA. Det var privata, illegala smågruvor där de arbetslösa gruvarbetarna fortsatte att utvinna kol långt efter att gruvorna lagts ner på trettiotalet och det tog tid att vinna befolkningens förtroende, berättar hon.

Årets Hasselblads pristagare har sedan 1960-talet dokumenterat det nu förgångna industrisamhället. Masugnar, gasklockor, vattentorn, kyltorn, i Tyskland, på kontinenten, i England och USA. Svartvita foton, jämnt grått ljus, lång exponeringstid, aldrig någon människa på bilderna, bara industrialismens monument. Gråa och tråkiga hus kan man säga men Gunilla Knape, sekreterare i priskommittén är lycklig över att hon får arrangera en utställning med Bernd och Hilla Becher. Jag är fascinerad säger hon. Det är fantastiskt att man kan göra så här vackra bilder av en arkitektur som är en ickearkitektur säger Gunilla Knape.

Ja, vad är drivkraften bakom arbetet - är det att finna en skönhet i dom gamla fabrikerna. Nej, säger Hilla Becher; i första hand handlar det om äventyr, att resa och forska och att dokumentera en värld som försvinner.

Vad skönheten beträffar, säger hon : Skönhet är en cliché .

- Jag växte upp i Potsdam och fotograferade vackra omgivningar där, så kom jag till Ruhrområdet och fann en annan sorts skönhet. Den verkliga skönheten finns i det nya och oväntade.

Bo Nordström

bo.nordstrom@sr.se