1 av 3
Belarus Free Theatre förbereder sin uppsättning av ”Kung Lear”. Foto: Fredrik Wadström
2 av 3
Nikolai Chalezin och Natalia Koliada, konstnärliga ledare för Belarus Free Theatre. Foto: Fredrik Wadström
3 av 3
Globe Theater där den pågående festivalen Globe To Globe pågår. Foto: Fredrik Wadström
London

Oviss framtid för hyllade Belarus Free Theater

2:33 min

Shakespeare-festivalen Globe To Globe i London är en av årets stora teaterhändelser. Under en och en halv månad spelas Shakespeares samtliga 37 pjäser av teatrar från lika många länder. En av de mest hyllade uppsättningarna är den vitryska gruppen Belarus Free Theatres "Kung Lear" som spelades i helgen. Men trots teatergruppens många internationella framgångar är dess framtid oviss.

Aleh Sidortjiks i inledningen dynamiske Lear kräver sina tre döttrars kärlek på klingande vitryska, det språk som i Belarus Free Theatres hemland kommit att förknippas med opposition och oberoende.

Förföljda av den hårdföra vitryska säkerhetstjänsten sedan starten 2005 men med allt större internationella framgångar tar nu gruppen från Minsk ett nytt steg och spelar för första gången en klassiker. Regissören Vladimir Sjtjerban har lyckats kombinera stilelement från gatuteater och underjordisk experimentteater med ett mer tidlöst klassiskt teaterspråk.

Den brittiska kultursajten The Arts Desk kallar uppsättningen grym och vacker och en av de bästa "Kung Lear" som London någonsin har sett. Men Nikolai Chalezin som var med och grundade Belarus Free Theatre säger att utan stabil finansiering är gruppens framtid väldigt osäker.

– Alla framgångar och priser hjälper inte när vi ska lösa de dagliga ekonomiska frågorna, säger Chalezin. Trots två näst intill utsålda föreställningar av "Kung Lear" med över 1000 personer i publiken per kväll dras produktionen nu med en skuld på runt 80 000 kronor.

Belarus Free Theatres konstnärliga ledningsgrupp på fem personer lever i exil sedan december 2010 och hotas av fängelse om den återvänder till Vitryssland. Natalia Koliada, producent och dramatiker, säger att det ibland är svårt att förklara för människor varför gruppen inte alltid kan glädjas åt framgångarna.

– Glädjas kan du göra när alla dina vänner lever och är i frihet och du vet att du kan fortsätta arbeta med teatern och har någonstans att bo, säger Natalia Koliada.

Men trots flyktingtillvaron i Storbritannien säger Koliada att de som verkligen gör någonting fantastiskt är alla de skådespelare i Belarus Free Theater som nu åker hem till Minsk och fortsätter spela där.

– Vi som fortfararande kan leva i Vitryssland har tvingats organisera oss bättre, säger Maryna Jurevitj som spelar dottern Regan i "Kung Lear".
-- För om inte vi gör det här, vem skulle då göra det?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista