Vem tillhör dessa tomma rockar? Är det någon som befinner sig i rummet intill? På ett förhör? En föreläsning? Foto: Gunnar Bolin
recension | konst

Tomma, grekiska rockar fyllda av politisk mening

"Mina associationer går omedelbart till den senaste tidens gatukravaller och bränder."
2:20 min

I krisens Aten öppnade i april en ny utställning med en av den grekiska konstens mest uppburna personer: Jannis Kounellis, en av grundarna till konströrelsen Arte Povera på sextiotalet. Nu har han dragit in på prestigefyllda museet för Kykladisk konst med verk som får vår kulturkorrespondet att undra över sammanhangets betydelse för upplevelsen.

Att konsten föds i mötet med åskådaren är inte ett särskilt uppseendeväckande påstående, inte heller att sammanhanget kan påverka uppfattning av konsten. Som t.ex. när jag kliver in på museet för Kykladisk konst i Aten där Jannis Kounellis tilldelats några stora salar, ja då får jag erkänna att jag letar efter samtidsmarkörer från dagens ekonomiska och politiska kaos i Aten. Så de stora cirklarna på golvet, ungefär två meter i diameter, där jutesäckar fyllda med kol ringar in sönderslagna klassiska byster eller en hög med glasögon - väldigt tydligt samma modeller.  Det påminner mer om en länsad affär än om några privata ägodelar. När jag ser de stora cirklarna går mina associationer omedelbart till den senaste tidens gatukravaller och bränder.

I samma rum är ett jättestaffli byggt av grova järnbalkar över vilket det är hårt spänt ett tjugotal blåa eleganta vinterrockar hopsnörda av grovt garn, så hårt draget att det ser ut som rockarna ska spricka.  Jag blir tagen av utställningen som ger en stark bild av både katastrof och klaustrofobi, och på övervåningen fortsätter det på samma tema. Där hänger de mörkblåa rockarna denna gång prydligt på varsin köttkrok, en sådan man kan se djurkroppar hänga på hos slaktaren.

Vem tillhör dessa tomma rockar? Är det någon som befinner sig i rummet intill? På ett förhör? En föreläsning? Eller är det ett dödens väntrum där näste man (för här är det mansrockar vi talar om) redan är inne hos Sankte Per?

Och i nästa rum, en gigantisk sten på en liten pinnstol som fått stagas upp i underredet för att kunna bära sin börda. Bara detta, i ett i övrigt tomt rum. Tagen av allvaret går jag ut i försommarsolen, funderande på hur jag hade tolkat utställning i en annan kontext - på ett galleri någon helt annanstans. Vad tyckte t ex. besökarna på Tate Modern där rockarna också visats. I Aten 2012 blir Jannis Kounellis utställning den mest politiska konst jag ser under den knappa vecka jag är där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".