Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bill Viola ställer ut på Akvarellmuséet

Publicerat torsdag 31 maj 2012 kl 07.46
Bill Viola på Akvarellmuseum
(2:41 min)
Bill Viola ställs ut på Nordiska akvarellmuseet.

På Akvarellmuséet i Skärhamn satsar man i sommar på ett av de största namnen inom videokonsten, Bill Viola från USA som i nära 40 år utvecklat videon som konstform. Utställningen som innehåller sex verk handlar om – och heter Vatten.

Vatten, färg och papper är det centrala element för akvarellen,  men Bera Nordal som  är chef på Akvarellmuseet på Tjörn gillar att tänja på akvarellens gränser i sina utställningar, och nu i sommar visas sex videoverk av Bill Viola som alla har vatten som bärande tema.

– Sen är vattnet en oerhört stark symbol i hans konst, för det  handlar om hela livets uppkomst, hela livets cirkel och hur grundläggande vattnet är för allt på jorden.

Museet är mörklagt i de rum där Bill Violas kontemplativa videoverk visas, ur mörkret träder skärmarna fram med t ex The Reflecting Pool från 1997, ett verk med tropisk grönska kring en liten damm där vattnet speglar rörelser och människor som inte står vid kanten – alltså dom finns bara i själva vattenspeglingen – och i det stora verket The Messenger, gjord för en katedral, ser vi en man under vattenytan med öppna ögon som långsamt, mycket långsamt stiger uppåt.

Han andas våldsamt men utan att bryta sitt lugn, för att sedan långsamt sjunka tillbaka ner mot djupet igen. Bill Viola beskriver cykliska rörelser, han är intresserad av samtidighet – hur flera rörelser och insikter kan ske samtidigt istället för avlösa varann på  rad, och i en entimmes dokumentär som visas på utställningen  säger han att människan ofta kan känna på sig saker som ska hända:

– Vad det egentligen handlar om är de gånger när vi vet någonting innan orden, innan språket, säger Bill Viola. 

Han hämtar stor inspiration från zenbuddismen, och vart och ett av hans verk kräver sin tid för att betraktaren ska se den process och den förändring och den cykliska rörelse som faktiskt finns i varje video.

– Det finns en väldigt hypnotiserande aspekt av utställningen; att man dras in i den om man stannar upp lite, för han vet precis när han ska lura ögat, och jag tror han är väldigt inspirerad på ett grundläggande sätt av buddismen,  just när det gäller tidsaspekten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".