1 av 4
Mor och dotter. Sally och Virginia Mann på Fotografiska i Stockholm. Foto: Hannes Fossbo / SR.
2 av 4
Airplane. Foto: Sally Mann.
3 av 4
"At warm springs" Foto: Sally Mann.
4 av 4
"Heyhook" Foto: Sally Mann.
Konst | Reportage

Sally Mann ständigt nära döden

Kulturnytts Hannes Fossbo träffade Sally Mann på Fotografiska
2:48 min

Sally Mann var redan en erkänd konstnär när hennes totala genombrott kom med "Immediate family" i början av 90-talet. Ett genombrott som handlade dels om att hennes konst upskattades av publik och kritiker, dels om att konservativa röster menade att Sally Manns bilder på sina egna nakna barn skulle vara barnponografiska. I dag öppnar utställningen  "A Matter of Time" på Fotografiska i Stockholm och den innehåller verk från hela hennes 40-åriga karriär.

– Hela mitt liv hänger på väggarna, säger Sally Mann.

Det tidigaste fotografiet är från 1971 och det nyaste från i år. Nästan hundra bilder har valts ut till utställningen "A Matter of Time"

– Och just under urvalsprocessen blev det plötsligt uppenbart vad mitt konstnärskap handlar om, säger hon. Om det flyktigta i livets natur och om vår dödlighet.

Hon ursäktar sig för att hon använder så stora ord, men tillägger att det är svårt att låta bli när det handlar om så stora frågor. Och med glimten i ögat tillägger hon att hon faktiskt har en masterutbildning i kreativt skrivande.

– Men det är svårare att skriva än att fotografera, säger hon. Och det är svårt att beskriva min konst med ord, det är bättre att komma hit och titta på utställningen.

"A Matter of Time" handlar mycket om döden. I landskapsserien "Battlefields" har Mann fotat slagfält ifrån inbördeskriget. Där växer gräset och träden alldeles obekymrat över att de gror i blod. Och mer död än i serien "What remains" kan det inte bli. Sally Mann har på ett forskningsområde på landsbygden i Tennessee förevigat döda kroppar i olika stadier av förruttnelse (människor som skänkt sin döda lekamen till vetenskapen). Maskar kryper i ansikten och öron svartnar.

Sally Manns egna favoriter är bilderna ur serien "Proud flesh". Nakenporträtt av maken Larry som visar hur han långsamt tvinar bort i en muskelsjukdom.

– Det har varit oerhört svårt för oss båda. Men nästan svårast för mig, säger Sally Mann. Han är oerhört stark och det krävs mod att visa upp sig på ett så utelämnande sätt. Och han sa aldrig "Gör det om du måste", han sa "Du måste göra det".

Döden skymtar även i fotografierna på tolvåriga flickor på väg att bli kvinnor i den tidiga serien "At twelve" och i familjebilderna ur den välkända och kontroversiella sviten "Immediate family". Detta trots de bilderna så uppenbart handlar om livet. Ansiktena och kropparna ser så fullständigt självklara och uppriktiga ut, vare sig de poserar eller är fångade i stunden. De lever, tänker man. Så de kommer att dö.

Med på visningen är också Sally Manns dotter Virginia. Hon spelar tillsammans med sina syskon huvudrollerna i ”Immediate family” som fotades för 20 år sedan. Nu är Virginia nyutexaminerad jurist, klädd i skjorta och kavaj och inte alls särskilt lik den lilla flickan som naken glatt kissar ikapp med lika nakna mamma och storasyster i Sally Manns förmodligen mest kända fotografi "Three Graces". Jag frågar lite nervöst om det är hon som kissar på den bilden?

– Ja, alldeles olagligt, svarar Virginia.

Som jurist vill Virginia Mann inte att "Three Graces" ska visas för hon är rädd för rättsliga konsekvenser. Det finns en federal lag i USA som förbjuder publicering av bilder på barn som kissar så bilden har aldrig visats på andra sidan Atlanten. Men Virginia minns dagen då bilden togs.

– Mamma fick oss att dricka ofantliga mängder och sen hålla oss jättelänge. Det är ett fint minne.

– På vårt hotell här i Stockholm hänger det en bild på en unge som kissar och den hänger i lobbyn där alla kan se den! utbrister Sally Mann och säger några uppskattande ord om Sverige och frisinnad svenskhet kontra konservativa krafter hemma i den amerikanska södern.

Då kan jag inte, apropå censur och debatt om vad som är barnpornografi och inte, låta bli att fråga Sally Mann vad hon tycker om det svenska  mangafallet, där en översättare av japanska serietidningar i tings- och hovrätt nyligen dömts för innehav av tecknad barnpornografi och som Högsta domstolen väntas besluta om snart.

– Det var det värsta jag hört, säger Sally Mann. Teckningar? Det är ju som att göra någons fantasi olaglig. Det låter oroande.

Utställningen "A Matter of Time" visas på Fotografiska till den 30 september.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".