Jota Izquierdos "Capitalismo Amarillo". Foto: Manifesta

Manifestabiennalen – om konstens roll i en kapitalistisk värld

Hedvig Weibull rapporterar från konstbiennalen Manifesta
1:57 min

Imorgon öppnar den europeiska konstbiennalen Manifesta för nionde gången. I år är utställningen förlagd till en nedlagd kolgruva utanför staden Genk i södra Belgien och temat för året är "det modernas djup". Vår reporter Hedvig Weibull är på plats i Genk.

– Det handlar om två saker samtidigt kan man säga - dels handlar det om hur europa har förändrats - hur den här kontinenten har blivit alltmer kunskapsorienterad och allt mindre beroende av de industrier som under så lång tid gjorde oss ekonomiskt stabila.

– Och i det sammanhanget ställs förstås frågan – vad är arbete, hur mäter man arbete och är arbete något som man kan bygga en identitet på idag?

– Men biennalen handlar samtidigt om vilken roll konsten har – som kommentator och medaktör i samhället - och om hur beroende konsten är av historien och hur mycket konsten har hämta i historien.

– För som huvudcuratorn som jag talade med, mexikanen Cuauthémoc Medina, uttryckte det så är kapitalismen - det system som råder över nästan hela världen idag - helt ointresserad av kultur och historia i sig. Det finns inga pengar att tjäna på att kunna sin kulturhistoria. Och av den anledningen blir det desto viktigare att konsten faktiskt kan den.

Vilka konstnärer ställer ut?

– Dels finns förstås sektionen med samtida konst där bland andra Maryam Jafri och Jota Izquierdo ställer ut.

– Den spanske Jota Izquierdo har med sitt verk Capitalismo Amarillo, gul kapitalism, och han har diagnosticerat vår samtid med kapitalismen som sjukdom – och han har kartlagt hur smuggelgods av piratkopior reser över världen.

– Men sedan skiljer sig den här upplagan av Manifesta lite från tidigare biennaler – dels för att det finns en utställningsdel med 1900talsverk av konstnärer som Christian Boltanski och Marcel Duchamp - men dessutom finns det en sektion som vill ta fasta på kulturarvet efter gruvindustrin.

– Där deltar bland andra den tyska modekonstnären Eva Gronbach med en skulptur av en kvinna som representerar Sankta Barbara - alltså gruvornas skyddshelgon. Här har hon arbetat med autentiska arbetskläder som blivit över efter att industrier stängt igen och verket som heter ”Vad som var, vad som är och vad som kommer att vara” - och det kan man väl säga sammanfattar ambitoinen med Manifesta i år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".