Baltiskt på Bergmanfestivalen

Maria Edström har sett tre litauiska föreställningar på Bergmanfestivalen
2:39 min

Bergmanfestivalen som Dramaten i Stockholm arrangerar för andra gången pågår för fullt. Temat för festivalen är nyskapande scenkonst i Bergmans anda och med avstamp i de stora mästarna Dostojevskij, Shakespeare och Gorkij; bjöd man i helgen på tre litauiska föreställningar "Sorgsna sånger från Europas hjärta", "Miranda" och "Natthärbärget".

Hon sitter redan där, Sonja Marmeladova, när vi kommer in och sätter oss i den intima cirkeln i en enkel repetetionslokal på Dramaten. I ”Sorgsna sånger från Europas hjärta” har den finske dramatikern och regissören Kristian Smeds i ett finskt-litauiskt samarbete skapat en föreställning av ”Brott och straff” men utifrån Sonjas perspektiv, Sonja den prostituerade som gömmer Raskolnikovs yxa.

Här lägger skådespelaren Aldona Bendoriute yxan i knät på en i publiken och sen är vi med hela tiden på olika sätt, i ett tätt, intimt och mycket naket spel. Sonja berättar sitt liv, om faderns alkoholism som dödar honom, en rock släpas in på golvet fylld av krossade spritflaskor. Om moderns desperata jakt på en ny make där garnnystan gör bystmåttet större, och tills slut om hur hon, gumman, som bjuder ut sprit, droger och laxerande soppa yxas ihjäl av studenten Raskolnikov.

Det är en sorgsen och vacker sång från Europas hjärta, där vi alla får delta i ett slags kollaps - en familjs, en ung kvinnas, ett samhälles.

Närvaron, koncentrationen på skådespelarens arbete parad med en social överbyggnad finns också i den litauiske regissören Oskaro Korsunovas två föreställningar. I ”Miranda” är en far och hans funktionsnedsatta dotter liksom instängda i ett överbelamrat rum, det sovjetiska nyhetsprogrammet ”Vremja” maler i TV:en och stationer från väst låter ur radion.

Så läser fadern högt ur Shakespeares ”Stormen” för sin Miranda, en läsning som blir till en lek och fantasi bokstavligen gestaltad på scenen.

Ett eget sagorike som kan blåsas bort av en storm, kanske alldeles som sovjetväldet. Men också en hyllning till teaterns och lekens möjlighet att skapa en inre frihet där verklighetens diktatur inte erbjuder någon väg ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".